PDA

Bekijk Volledige Versie : bijtgedrag geelvoorhoofd amazone

vogelfreakje
31-12-11, 00:35
Hallo,

Ik heb dit onderwerp een jaar geleden ook al geplaatst, maar en niet echt verder gekomen, vandaar nogmaals mijn verhaal.

Wij hebben onze geelvoorhoofd amazone al 10 jaar, vanaf 6 weken oud helemaal met de hand groot gebracht.
Heeft ons nog nooit gebeten.
Ik kon alles met hem doen, mee onder de douche, hij was vaak uit de kooi, zat altijd op mijn schouder, kon hem lekker koppie krauwen, hij zong liedjes met mij enz enz.

Toen ik hem na mijn vakantie ging ophalen bij het logeeradres, wilde ik hem aaien door de kooi.
Tot mijn verbazing beet hij mij tot bloedens door in mijn vinger.
Ik moet wel zeggen dat hij in een gekke bui was.
Dan krijgt hij fel orange flitsende ogen, zet zijn staartveren uit, kuif komt iets omhoog, gaat met zijn tong langs zijn snavel. gaat rondjes draaien en napraten.
Op de bijgevoegde foto is hij in zo'n bui.

De laatste tijd heeft hij steeds die gekke buien, als ik niet oppas bijt hij mij weer in de vinger.:mad:
Als ik hem aandacht geef worden zijn ogen fel orange en zet hij zijn staartveren uit, ik durf hem niet meer op de hand te nemen om dat hij mij bijt.
Hij heeft mij zelfs al vliegend aangevallen, hij zat op de kooi en ik stond in de kamer en kwam hij met zijn poten naar voren recht in mijn gezicht gevlogen.
Ik dacht dat het per ongeluk was, maar daarna deed hij het weer.
Ik liet hem een keer vanaf de kooi op mijn schouder stappen, alles ging goed, tot de telefoon ging, zijn ogen gingen weer flitsen en veren overeind, en begon te bijten.
Ik vindt het zo jammer dat ik niks meer met hem kan doen, de kinderen zouden ook graag met hem willen spelen, maar ik vertrouw hem niet meer.

Wie kan mij verder helpen?

trixie
31-12-11, 01:01
Jeetje dat is wat als jullie alles met hem konden doen.
Maar is er niks gebeurd tijdens jullie vakantie??
Waardoor hij nu erg snel op hol slaat??
Ik noem ook maar wat hoor,maar omdat het na het logeeradres is geweest.

vogelfreakje
31-12-11, 01:11
Jeetje dat is wat als jullie alles met hem konden doen.
Maar is er niks gebeurd tijdens jullie vakantie??
Waardoor hij nu erg snel op hol slaat??
Ik noem ook maar wat hoor,maar omdat het na het logeeradres is geweest.

Bij het logeeradres is niks gebeurd, hij kreeg alle aandacht en werd verwend met allerlei lekkernijen.
Ik weet wel dat hij er niet uit ging.

kaatjuh87
31-12-11, 15:22
stomme vraag maar je weet ZEKER dat het je eigen gaai is? klinkt stom maar ik heb weleens vaker zoiets gehoord...

en hoe het komt weet ik niet.. wat ik wel zou doen is gewoon opnieuw beginnen met de opvoeding.
regels opnieuw stellen en ipv op je hand laten stappen een opstap stok gebruiken...
Ik heb ook een geelvoorhoofd amazone maar ik herken dit gedrag niet. helaas anders kon ik je beter helpen.
meestal is er wel een reden dat ze zo doen.. misschien is er wat voorgevallen opt logeer adres.
of is er wat veranderd aan jou?

succes hoor!

vogelfreakje
31-12-11, 21:41
stomme vraag maar je weet ZEKER dat het je eigen gaai is? klinkt stom maar ik heb weleens vaker zoiets gehoord...

en hoe het komt weet ik niet.. wat ik wel zou doen is gewoon opnieuw beginnen met de opvoeding.
regels opnieuw stellen en ipv op je hand laten stappen een opstap stok gebruiken...
Ik heb ook een geelvoorhoofd amazone maar ik herken dit gedrag niet. helaas anders kon ik je beter helpen.
meestal is er wel een reden dat ze zo doen.. misschien is er wat voorgevallen opt logeer adres.
of is er wat veranderd aan jou?

succes hoor!

Hoe bedoel je mijn eigen gaai?, dat hij verwisseld is? Tuurlijk is het mijn eigen gaai.
Ben vandaag wel achter iets gekomen.
Ik trok de stoute schoenen aan en wilde in het oude jaar met hem gaan douchen.
Op de kooi konden we niks, maar toen hij bovenop de deur vloog, kon ik hem zonder te bijten op mijn hand laten zitten.
Douchen ging ook prima, zoals vanouds, ik vond het super!;)
Benenden weer op de kooi gezet en een pinda als beloning gegeven, daarna liet ik hem met rust want zijn veren gingen weer overeind en zijn ogen gingen flitsen.
Ik denk dat het territorium gedrag is.

peanuts
01-01-12, 16:02
Hmmm....een kuiken van 6 weken met de hand grootgebracht en nooit problemen mee gehad....Daar heb ik mijn vraagtekens bij. Zoals ik het verhaal begrijp is de gaai niet gekortwiekt, mag hij op schouders zitten en is op een logeeradres geweest. Was dit een dierenpension? Of vrienden/kennissen? Waar men vaak een grote fout maakt is wilde dieren (want dat zijn papegaaien) achterlaten bij mensen die geen kennis what so ever hebben. Je zegt immers dat het beestje verwend is en veel aandacht heeft genoten tijdens zijn vakantie alleen niet uit de kooi is geweest. Hoe zou jij het vinden als je in je eigen huis vrijheid geniet en bij een ander wordt opgesloten in een kooi maar wel veel aandacht en lekkernijen krijgt?(uitstekend voer tot manipulatie) Uiteraard is het mooi als je denkt dat er goed voor je gaai wordt gezorgd maar hier worden tegelijkertijd gedragsproblemen gecreŽerd. Al ben ik er niet van overtuigd dat er geen problemen waren voordat je gaai uit logeren ging door de dingen die je schrijft.

Welk gedrag liet jij jouw papegaai zien toen jij zijn aandacht kreeg voordat hij je beet door de kooi? De kunst is namelijk dat jij zijn aandacht krijgt en niet andersom. Een hoog plekje op de kooi en dan op je schouder laten stappen is uit den boze, je maakt zijn gedrag hier alleen maar erger mee. Je zegt dat je hem niet meer vertrouwd maar hoe goed je het ook met je papegaai voor hebt, de problemen in zijn gedrag zijn door jou/jullie gecreŽrd, mede door het logeerpartijtje. Een papegaai kun je niet zomaar bij mensen achterlaten die niet genoeg kennis hebben, immers is het beestje er niet uit geweest. Nu is het aan jou/jullie om stil te staan bij hoe jullie je gedragen ten opzichte van de papegaai en dit gedrag aan te passen, alleen dan zal je de problemen kunnen aanpakken. Gewenst gedrag creŽren, verdiep je daar eens in. Ik zal zeer binnenkort een topic starten over dit onderwerp. Waarschijnlijk zul je daar wat handvatten uit kunnen halen.

vogelfreakje
01-01-12, 20:47
Bedankt voor je reactie,

Zijn logeerpartijtje was bij een kennis, is hij al eerder geweest.Deze hebben veel verstand van vogels kweken zelf rosella's.Hij kwam bij mij ook niet meer veel uit de kooi omdat hij mij aanviel en ik hem niet meer in de kooi kreeg.
Wat ik mij kan herrinneren is dat ik natuurlijk heel blij was om mijn gaai weer te zien, ik had het eigenlijk aan moeten zien komen.
Hij is inderdaad niet gekortwiekt.Zit er wel aan te denken om dit te doen, wil eerst meer info vinden hoe ik het het beste kan doen.
Ik weet dat ik zijn gedrag aan ons/mijzelf heb te danken, zijn gedrag is eigenlijk veranderd toen ons eerste kindje werd geboren.(ong 5 jaar geleden) Toen kon ik al minder met hem merkte ik.
Waarom is het niet goed om je gaai op je schouder te laten stappen?
Hij stapt nu steeds vanuit de kooi op mijn schouder, en ik kan met hem het hele huis doorlopen, van de kooi vandaan kan ik hem ook weer met hem kroelen.
Ik probeer hem zoveel als mogelijk uit de kooi te laten, zodra we thuis zijn gaat de kooi open en kan hij lekker zijn gang gaan.

Kan ik ergens informatie vinden hoe ik op een andere manier met mijn gaai om kan gaan, heropvoeden enz.Ik merk dat ik niet meer up too date ben.
Alle tips en adviezen zijn welkom.

mirjam lamberts
01-01-12, 22:57
hoi,op www.koppiekrauw.nl (http://www.koppiekrauw.nl) kun je veel nuttige tips lezen......succes mirjam en de gaaien

trixie
01-01-12, 23:12
hoi,op www.koppiekrauw.nl (http://www.koppiekrauw.nl) kun je veel nuttige tips lezen......succes mirjam en de gaaien

Volgens mij is dat deze
http://www.koppiekrauw.com/

peanuts
03-01-12, 14:05
Zijn logeerpartijtje was bij een kennis, is hij al eerder geweest.Deze hebben veel verstand van vogels kweken zelf rosella's.

Als deze mensen verstand zouden hebben van vogels, waarom is jouw papegaai dan niet uit zijn kooi geweest gedurende zijn verblijf daar? Misschien een rare vergelijking maar als jij je hond bij iemand laat logeren en jouw hond komt niet buiten...hoe zou je dat vinden? Waarom zou dit anders zijn bij een papegaai?
Het gevaar van dit soort logeerpartijen is het creŽren van gedragsproblemen, maar je zegt dat er al problemen waren.

Ik hoop dat je genoeg informatie kunt vinden over het wel of niet kortwieken. Ik persoonlijk ben voorstander van wieken. Puur omdat al mijn 5 vogels enorme vrijheden genieten. Vogels vliegen niet voor hun plezier. Dit is puur om water en eten te kunnen vinden en zich in veiligheid te brengen bij dreiging van prooidieren. Al deze dingen zijn niet van toepassing in de huiskamer. Er zijn mensen die beweren dat hun vogeltje het prettig vindt om te kunnen vliegen maar gaan klagen als ze schade toebrengen aan bijvoorbeeld gordijnen of elektrische bekabeling. Een onzekere vogel gaat namelijk niet gezellig op je schouder zitten als het kan vliegen, dan is overzicht (dus hoog gaan zitten) veel prettiger. Laat je dit toe? Dan voedt je zijn onzekerheid. Ik zou overigens wel je papegaai laten kortwieken door iemand die er verstand van heeft en het eerder heeft gedaan.

vogelfreakje
03-01-12, 14:27
Zijn logeerpartijtje was bij een kennis, is hij al eerder geweest.Deze hebben veel verstand van vogels kweken zelf rosella's.

Als deze mensen verstand zouden hebben van vogels, waarom is jouw papegaai dan niet uit zijn kooi geweest gedurende zijn verblijf daar? Misschien een rare vergelijking maar als jij je hond bij iemand laat logeren en jouw hond komt niet buiten...hoe zou je dat vinden? Waarom zou dit anders zijn bij een papegaai?
Het gevaar van dit soort logeerpartijen is het creŽren van gedragsproblemen, maar je zegt dat er al problemen waren.

Ik hoop dat je genoeg informatie kunt vinden over het wel of niet kortwieken. Ik persoonlijk ben voorstander van wieken. Puur omdat al mijn 5 vogels enorme vrijheden genieten. Vogels vliegen niet voor hun plezier. Dit is puur om water en eten te kunnen vinden en zich in veiligheid te brengen bij dreiging van prooidieren. Al deze dingen zijn niet van toepassing in de huiskamer. Er zijn mensen die beweren dat hun vogeltje het prettig vindt om te kunnen vliegen maar gaan klagen als ze schade toebrengen aan bijvoorbeeld gordijnen of elektrische bekabeling. Een onzekere vogel gaat namelijk niet gezellig op je schouder zitten als het kan vliegen, dan is overzicht (dus hoog gaan zitten) veel prettiger. Laat je dit toe? Dan voedt je zijn onzekerheid. Ik zou overigens wel je papegaai laten kortwieken door iemand die er verstand van heeft en het eerder heeft gedaan.

Hij kwam voorheen ook niet veel uit de kooi, omdat ik hem er niet meer in kreeg en mij aanviel.
IK denk dat die kennis bang was dat hij hem er niet makkelijk in kreeg.De volgende vakantie gaat hij naar een papegaaienopvang.IK kon op dat moment kiezen om hem thuis te laten en en 1 keer in de 2 dagen laten voeren of bij de kennis brengen.Ze bedoelden het goed.

peanuts
05-01-12, 13:28
Je hebt dan de juiste keuze genomen. Een papegaai die eens in de 2 dagen gevoerd wordt door een oppas kan echt niet. Dan maar liever in de kooi maar wel met gezelschap.
Ik denk dat het verstandig is dat je de volgende keer voor een opvang kiest. Daar waar je papegaai er wel uit mag en kan door mensen die er verstand van hebben. Ik denk ook dat je er goed aan zou doen om je vogel te kortwieken. Als je hem al niet uit en in de kooi kunt krijgen en hij bijt tot bloedens toe ťn hij kan vliegen...is niet een lekkere combi.

Mijn vogels gaan ůf naar een opvang waar ze er gegarandeerd minstens 2 uren uit zijn ůf naar mijn schoonouders, zij hebben een kaketoe en valkparkiet en grote hond. Als zij daar zijn zitten ze de meeste tijd buiten hun kooi in een speelboom samen met de kaketoe, die ook bij ons logeert als zij weg zijn. Dat gaat prima. Zouden mijn schoonouders geen vogels hebben, dan zou ik daar niet voor kiezen. Je weet immers nooit wat ze aan ongewenst gedrag hebben geleerd bij de oppas die angstig is en hoe jij je papegaai terug krijgt. Met alle gevolgen van dien als je niet goed op die problemen kunt inspelen.

bartlanting
12-09-12, 21:01
ik doe een opleiding voor dierverzorging voor exotische dieren onder andere papegaaien.
ik heb stage gelopen bij stichting papegaaienhulp en volgens hun moet je het volgende doen.
al het negatief gedrag. (schreeuwen, bijten, agressie) vol op negeren en bij weglopen.
geef hem zeker geen eten omdat je dan denkt dat hij je misschien aardig gaat vinden.
hij ziet het meer als aandacht en als je hem eten er voor geeft dan ziet hij het ook als beloning.
daardoor gaat hij het alleen maar meer doen. en probeer positief gedrag juist te stimuleren en meer te reageren.
korte samenvatting slecht gedrag negeren goed gedrag motiveren.

Daytona
13-04-13, 21:10
De papegaai is het vertrouwen in u kwijt en dat zal helemaal opnieuw moeten worden op gebouwd.
Dat kan bij sommige soorten lang duren, maar meestal lukt het met wat geduld nog wel.
Er zijn wel trucjes om de vogel weer aan je hand te laten wennen.
Twee korten stokken (ongeveer 30cm) in elke hand en aan de uiteinde vastpakken zodat de vogel u niet in de hand kan bijten, met de ene stok leid je de aandacht af en houd de stok net buiten bijtbereik.
Erg belangrijk dat u hem niet laat bijten in deze stok want dan leert u hem bijten en dat is nou net niet de bedoeling.
Terwijl de vogel in stok 1 probeert te bijten, raak je hem even dan zacht aan met stok 2. Rustig blijven herhalen en elke dag een halfuurtje doen.
Op een gegeven moment zal hij wennen aan de aanraking met stok 2.
Als je wat meer vertrouwen hebt opgebouwd kun je de stokken steeds iets korter vast pakken zodat je handen dichterbij de vogel komen.
Op een gegeven moment kun je stok 2 geheel weglaten en de aanraking met je hand terwijl je hem afleid met stok 1.
Herhaling is hier erg belangrijk, net zolang totdat je beide stokken niet meer nodig hebt.

Gr,
daytona