Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gaai blijft eten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Gaai blijft eten

    Hallo iedereen,

    Ik heb een vraagje....
    Ik geef nu om de dag mijn Arie eten, maar zodra ik hem eten geef eet hij alles op.
    Het lijkt wel alsof hij echt honger heeft, maar ik vul zijn vakje helemaal.
    Geef ik hem te weinig eten? Of is dit nu juist goed? Naast zijn eten krijgt hij ook fruit en een snoepje.

    Gr Vonne

  • #2
    Een heel raar verhaal vind ik, want waarom doe je dit om de dag en de grootte van de bak is daarbij dan de maatstaf? Je weet zo toch niet wat de gaai nodig heeft en wellicht barst de vogel nu ook van de honger. Het lijkt er in ieder geval wel op. Een vogel die honger heeft kan in de natuur op pad gaan, maar in jouw kooi dus niet. Te veel is misschien ook niet goed, maar Guus z'n bak is wel altijd gevuld. Zodra leeg wordt hij trouwens ook vervelend. Mijn advies is om de vogel altijd voer ter beschikking te geven.
    wel fijn dat je het vraagt, omdat je niet zeker bent over wat je doet.

    vgr

    Comment


    • #3
      hoi Vonne,

      ik begrijp dat je een grijze roodstaart hebt. Ik heb er zelf 2 en die eten eigenlijk bijna de hele dag.
      Hoe oud is jou Arie? en net als mijn voorganger, waarom om de dag?

      Er is een topic over: wat geef jij je vogel te eten. Lees dit eens na, hier zie je dat iedereen veel vaker eten geeft als jij. Ik zou honger hebben ls ik maar eens in de 2 dagen eten kreeg.

      Een vogel heeft een heel ander spijsverteringsorgaan dan een mens of zoogdier.


      Heel goed van je hoor om je vragen hier te stellen en voel je niet aangevallen door opmerkingen.

      groetjes Ria

      Comment


      • #4
        En is de gaai nu blij met voldoende eten?

        Comment


        • #5
          ben ook benieuwd hoe het nu gaat.

          Comment


          • #6
            Beste allemaal,

            Het lijkt nu natuurlijk net alsof hij HEEL weinig eten krijgt.
            Dat is natuurlijk niet zo.....zodra zijn bakje echt leeg is ga ik echt niet zitten wachten.
            Er zijn twee reden waarom ik om de dag mijn gaai eten gaf (ja ja GAF )

            1. Ik wilde niet dat mijn gaai alleen de lekkere dingen zou opeten en vervolgens de andere zaadjes links zou laten liggen.
            2. en als tweede punt wilde ik hem ook niet over voeden.

            Ik heb nu begrepen dat het vrij normaal is om 1 keer per dag eten te geven en dat doe ik dus nu ook gewoon.
            Tussendoor krijgt mijn gaai natuurlijk nog een stukje fruit of een lekker nootje.

            Hartelijk dank voor al jullie feedback.

            Comment


            • #7
              Vind 1 x per dag wel weinig ook.
              hier krijgen ze 3 x per dag eten.. En dan nog zorg ik dat er genoeg blijft liggen..
              smorgens pellets ( soms zaadjes) dan de 2 de portie fruit en groente en savons Laat pellets met nootjes en zaad. Iedergeval wissel ik veel af. Als je bv smorgens zaad geeft denk dat je alleen dat geeft ? Geef dan 1 eetlepel bv. Smiddags ( weet niet hoelaat je kan) wat lekkers in fruit groenten noten kiempotjes er is zat.. En voor slapen gaan nog een eet of thee lepel zaad.. Of pellets voor de afwisseling?

              Hier hebben ze dus zoiezo altijd pellets liggen. Vaak mix ik rond avond eten alles groenten zaad en pellets.. Mischien kun je hier wat ideeën uit doen? Succes mijn gaaitjes eten de hele dag door ook veel dmv foerageer speeltjes en scharrelen. Het i sniet zo dat ze hele dag echt letterlijk eten maar ze bakken een brokje of iets en zoeken en lekker plekje en eten het dan gaan ze bv naar een speeltje pakken ze wat uit eten ze rustig op. Dan weer beneden een stuk fruit uit de bakken.. Dan weer op de grond wat lekkers zoeken.. Snap je?
              Last edited by Showtime; 13-12-11, 00:02.
              Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
              sigpic

              http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

              Comment


              • #8
                om de dag eten geven mag je echt niet doen. Natuurlijk stort hij zich dan op zijn eten alsof zijn leven ervan afhangt.
                Papegaaien hebben elke dag eten nodig. Of het nu zaad is, of pellets, je moet ze elke dag eten geven.
                Ook elke dag wat vers fruit.
                Papegaaien hebben een erg hoge stofwisseling, en ze zijn er niet op gebouwd om een vetreserve te hebben. Vet weegt zwaar, en als je vliegt is elk gewicht dat je kan besparen gewicht gewonnen. Je zal nooit een papegaai zien met "love handles". Vandaar dat ze op regelmatige tijdstippen eten en snel verteren. Om te vliegen moeten ze gewoon in topconditie blijven.

                Als je schrik hebt dat je gaai te dik wordt, of echt te veel eet, zorg dan dat hij voldoende lichaamsbeweging heeft om fit te blijven, zowel klim als vleugel oefening, zodat hij geen papzak wordt.
                http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                Papegaaienpsychologie:
                Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Vonne Bekijk Berichten
                  Hallo iedereen,

                  Ik heb een vraagje....
                  Ik geef nu om de dag mijn Arie eten, maar zodra ik hem eten geef eet hij alles op.
                  Het lijkt wel alsof hij echt honger heeft, maar ik vul zijn vakje helemaal.
                  Geef ik hem te weinig eten? Of is dit nu juist goed? Naast zijn eten krijgt hij ook fruit en een snoepje.

                  Gr Vonne
                  hallo,

                  ik denk dat het komt omdat er weinig voedingswaarde zit in zaadmengsel.
                  dus ze eten alles op en hebben dan nog niet eens echt genoeg.
                  het is hetzelfde als een goedkope hondenbrok, honden eten alles op.
                  en poepen bijna ook alles weer uit.
                  grotendeels is de inhoud van de brok rotsooi.

                  en dat heb ik ook gemerkt aan zaadmengsel geven.
                  ze eten het allemaal op, maar qua voedingswaarde is het niet veel waard,
                  je kan het beter erbij geven, als lekkernij.
                  maar hoofdvoeding pellets.


                  succes, groetjes tina
                  Last edited by ; 14-12-11, 19:11.

                  Comment


                  • #10
                    Ik geef nu om de dag mijn Arie eten, maar zodra ik hem eten geef eet hij alles op.
                    Het lijkt nu natuurlijk net alsof hij HEEL weinig eten krijgt.
                    Ja zo was het wel te lezen. Gelukkig maar dat het anders is.

                    Comment


                    • #11
                      ik denk dat het komt omdat er weinig voedingswaarde zit in zaadmengsel.
                      Waarom denk je dat? Dat lijkt me wel interessant te weten.

                      Comment


                      • #12
                        Als je schrik hebt dat je gaai te dik wordt, of echt te veel eet, zorg dan dat hij voldoende lichaamsbeweging heeft om fit te blijven, zowel klim als vleugel oefening, zodat hij geen papzak wordt.
                        Ik denk dat dit in geen enkele verhouding staat tot de hoeveelheid energie nodig om volop te vliegen. Nog geen 1 % schat ik in.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Guusvogel Bekijk Berichten
                          Waarom denk je dat? Dat lijkt me wel interessant te weten.
                          dat heb ik proberen uit te leggen.
                          er is allang bewezen dat zaadmengsel te weinig voedingswaarde bevatten.
                          daarom moet je naast zaad ook vitaminen enz geven.
                          dat is bij pellets niet nodig.

                          dat zegt al genoeg.
                          en je ziet het bewijs aan de vogel zelf.
                          ze eten alles op, en hebben dan nog niet genoeg, of niet genoeg voedingswaarde.
                          want ga alle zaadjes maar eens leeghalen, dan blijft er heel weinig over.
                          het lijkt veel omdat er nog van alles omheen zit.
                          maar wat erin zit is vaak erg weinig.

                          dus dan heeft VEEL geven, ook weinig zin.
                          je kan beter goede voeding geven, daar hoeven ze ook minder van.

                          groetjes van tina
                          Last edited by ; 15-12-11, 17:19.

                          Comment


                          • #14
                            In tegenstelling tot wat er hier beweerd wordt kan je een papegaai weldegelijk overvoeren zeker kaketoes en amazones kunnen hier gevoelig voor zijn.

                            Natuurlijk moet je elke dag voeren , maar als er altijd nog voer in de bak zit geef je gewoon te veel.
                            Beter is observeren en naar aanleiding daarvan de hoeveelheid voer bepalen.
                            Meet voor een week een bepaalde hoeveelheid uit en geef die standaard op dezelfde tijd.
                            Is de bak de hele week niet leeg als je opnieuw voert geef je teveel is de bak iedere keer leeg geef je te weinig. De beste hoeveelheid heb je als er soms wel en soms geen voer meer over is,

                            mvg Frank

                            Comment


                            • #15
                              @Tina,

                              kan jij mij vertellen wat er dan in pellets zit dat de voedingswaarde verklaard?
                              Let wel ik ben niet tegen het voeren van pellets wel tegen een overwaardering hiervan, het zijn geen toverballen,

                              mvg Frank
                              Last edited by Francapapegaaien; 15-12-11, 17:41. Reden: geen toegevoegd

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X