PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik ben ten einde raad... Wie wil/kan mij adviseren

patsy
21-10-11, 12:06
Kibo is een amazone papegaai. Hij is 5 jaar geleden bij mij terechtgekomen als volwassen vogel.
Hij is aangekocht door de vorige eigenaar (een man) als kuiken, hij heeft hem met de hand grootgebracht (zegt hij).
Deze man is vervolgens getrouwd en ze hebben een andere woning gekocht. Een jaar na de verbouwingen is zijn vrouw zwanger en volgens de dokter moet de vogel weg. Hij laat ook weten dat dit goed uitkomt aangezien zij andere meubels wilden kopen maar de vogelkooi stond hiervoor in de weg...

Als grote dierenvriend neem ik deze vogel in ontvangst gratis met kooi, zand, eten,... alles op en aan. En ik stel me geen vragen, het enige wat ik denk is kom hier lieve vogel ik zal je gelukkig maken.

Op het moment dat Kibo bij me kwam woonde ik in een oude boerderij (een eigendom met veel kleine ruimtes). Na 1,5 maand bij mij begon hij telkens hij mij niet meer zag te roepen (een oorverdovend gekrijs).
Dus om het kort te zeggen:
- Vogel los en ik verlaat de ruimte = kwam hij aangevlogen en op de schouder zitten (of elders in dezelfde ruimte)
- Vogel in kooi en ik verlaat de ruimte = oorverdovend lawaai

Ik kreeg het advies: "oorverdovend lawaai negeren en positief gedrag belonen". Maar helaas het negeren had geen effect hij bleef roepen ooit zelf 75 min lang. Sinds dien ben ik nog steeds opzoek naar een oplossing... Nu aangezien ik op een boerderij woonde had behalve ik en mijn toenmalige partner (en de paarden, honden, katten op het erf) last van zijn lawaai.

Ondertussen is de situatie veranderd... Mijn toenmalige partner besloot op een dag een andere richting in te slaan en ik paste niet in deze richting. Resultaat ik mocht vertrekken...
Ik ben op een appartement gaan wonen omdat ik in de buurt niets betaalbaars kon vinden dat groot genoeg was. We waren overeengekomen dat Kibo daar kon blijven (gezien zijn gedrag was dit de beste oplossing). Vorige week kreeg ik telefoon om te melden dat Kibo daar niet langer kan/mag blijven en ik hem moest komen halen of anders ging hij hem laten inslapen.

Nu heb ik het een klein beetje kunnen uitstellen maar uitstel is geen afstel... Volgende week komt Kibo normaal bij mij op het appartement. Ik weet dat hij waarschijnlijk 1 of 2 weken braaf zal zijn door de nieuwe omgeving... Maar dan zal alles weer zijn gewone gang gaan. Ik wil hem echt de kans geven om bij mij op het appartement te komen wonen. Maar als de buren last van hem krijgen zal hij niet kunnen blijven.

Ik denk dat het zeer belangrijk is dat ik vanaf de 1ste seconde dat hij het appartement betreed de juiste reactie handeling moet hebben. Maar wat is de juiste reactie/handeling?

Ik kan hem ondersteunen met kruiden en Bachbloesems maar als natuurlijk therapeut ben ik me bewust dat ik ook de oorzaak van het probleem zal moeten aanpakken want anders zal de rest niet het gewenste effect hebben.

Wie kan wil me helpen en op die manier mij en mijn allerliefste groene vriend een kans geven om samen te blijven?

Groetjes en alvast bedankt!!

Macara
21-10-11, 16:07
Wat een lastige situatie.

Even een paar tips:
Zorg dat de kooi groot genoeg is
Dat er genoeg speeltjes en sloopspeeltjes in de kooi hangen
Verander de indeling van de kooi regelmatig
Educatief speelgoed ophangen
Voldoende aandacht buiten de kooi, dus als je thuis bent eruit en op een standaard of speelboom.
Andere optie is natuurlijk nog een amazone erbij..... Het zijn groeps dieren en ze zijn vaak rustiger met zijn tweetjes.

Het schreeuwen kun je wel het best negeren maar wat daar belangrijk bij is is dat de vogel je dan ook niet hoort in een andere ruimte. Hij moet denken dat je weg bent anders heeft het geen zin.
Wij hadden twee jaar geleden na de verhuizing met onze Groenvleugel ara ook het probleem dat ze schreeuwde zodra ze ons hoorde. De tip dat je niet moet reagerren erop en dat ze je ook niet mag horen.... Dus echt stil zitten of daadwerkelijk naar buiten gaan heeft hier goed gewerkt. Binnen een maand was het over en we hebben het probleem niet meer gehad met haar. En gelukkig heeft de andere ara het nooit overgenomen. Dus het kan wel echt werken als je het maar concequent mee bent.

Maar ook voldoende aandacht is erg belangrijk zeker als je de vogel alleen hebt.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips..... Maar misschien weet je dit alles al.....

trixie
21-10-11, 16:35
Dit zijn alvast goede tips hopelijk kun je er wat mee.

patsy
21-10-11, 18:11
Hoi Macara en Trixie,

Bedankt voor jullie reactie!!
Aan aandacht, liefde, kooi en speelgoed zal het (denk ik) niet liggen. Ik werk veel van thuis uit en door mijn job denk ik dat Kibo meer gezelschap heeft van zijn baasje dan de doorsnee vogel van mensen die buitenhuis werken. In mijn vorig huis (waar hij voorlopig dus nog staat) had ik in elke ruimte een staander of trainingsstok waar hij kon gaan zitten. Op die manier kon hij altijd met me mee. Maar zijn favoriete plek is de schouder van baasje. Het is ook een geweldige vogel omdat waar hij ook is altijd naar zijn kooi keert om zijn behoeften te doen en hij sloopt niets in huis. Dus het is voor mij absoluut geen probleem dat hij overal in huis kan komen. Nu in het appartement waar ik nu woon en waar hij normaal volgende week heen komt is living, eetkamer en keuken 1 grote ruimte wat het probleem misschien iets makkelijker gaat maken.

Hoe graag ik Kibo ook zie en hoe veel vrijheid hij ook krijgt van mij... Soms is er een moment waarop het helaas niet mogelijk is om uit de kooi te komen. EN het is dat moment dat dus echt onuitstaanbaar is. En dan spreek ik in dit geval vooral voor de buren.

Ik denk echt dat zijn "probleem" elders gezocht moet worden dan zijn verzorging/aandacht/speelgoed. Nu heb ik me al vaak zitten afvragen of dit met een soort angst te maken kan hebben? Hij is eigenlijk al bij al een luidruchtige kerel met een zéééééér klein hartje. Ik heb idd ook al zitten denken aan dat educatief speelgoed/fourageerspeelgoed. Probleem is dat het altijd lang duurt voor hij een bepaald speelgoed aanvaard. Hoe leer je een vogel dan sneller vertrouwen te hebben in dat soort speelgoed? Misschien moet ik meer aan zijn angsten gaan werken om zo een deel van het probleem op te lossen?

Groetjes
xxx

Macara
21-10-11, 18:26
Jij weet het best of de vogel angsten heeft... Het kan natuurlijk ook gewoon slecht gedrag zijn dat schreeuwen....
Hij moet leren wennen aan nieuwe speeltjes.... Denk dat het best werkt om wat vaker te wisselen van speeltjes... Eerst met voor hem bekende speeltjes en daarna ook met nieuwe.
Wie weet valt het straks allemaal mee als hij bij jou is.

wing lady
21-10-11, 19:15
Hallo,

elke week ander speeltjes in de kooi hangen , wilgentwijgjes in een busseltje, een rolletje kassapapier ( maar niet thermisch) , kunnen ze zich uren mee bezighouden . Hem ook een paar uurtjes per dag in de kooi laten zitten als je thuis bent zodat hij eraan kan wennen dat hij ook al eens in de kooi moet blijven zitten , en hem dan ook negeren .Wanneer hij dan braaf is geweest hem belonen met iets lekkers en je stem.
Ik hoop dat hezt je toch zal lukken , want het zijn schatten van dieren waar je heel veel aan hebt .
gr Christel

patsy
21-10-11, 20:06
Jij weet het best of de vogel angsten heeft... Het kan natuurlijk ook gewoon slecht gedrag zijn dat schreeuwen....
Hij moet leren wennen aan nieuwe speeltjes.... Denk dat het best werkt om wat vaker te wisselen van speeltjes... Eerst met voor hem bekende speeltjes en daarna ook met nieuwe.
Wie weet valt het straks allemaal mee als hij bij jou is.

Idd Macara het kan ook gewoon slecht gedrag zijn. Het probleem is natuurlijk dat je niet weet wat hij heeft meegemaakt voor hij kwam he. Dus angst of slecht gedrag dat valt moeilijk te plaatsen. Ik denk soms een soort van verlatingsangst omdat zijn vorige baasje hem in de steek heeft gelaten... Ik weet het echt niet wat de oorzaak is. Maar wat ik zeker weet is dat ik er wil aan werken dat hij het niet meer doet. EN de vraag is wat is de juiste manier om een amazone zijn slecht gedrag af te leren?

Ik vraag me trouwens ook af hoe je begint met het leren van die spelletjes dat ze verkopen voor papegaaitjes. Weet jij dat soms?

Groetjes

patsy
21-10-11, 20:09
Hallo,

elke week ander speeltjes in de kooi hangen , wilgentwijgjes in een busseltje, een rolletje kassapapier ( maar niet thermisch) , kunnen ze zich uren mee bezighouden . Hem ook een paar uurtjes per dag in de kooi laten zitten als je thuis bent zodat hij eraan kan wennen dat hij ook al eens in de kooi moet blijven zitten , en hem dan ook negeren .Wanneer hij dan braaf is geweest hem belonen met iets lekkers en je stem.
Ik hoop dat hezt je toch zal lukken , want het zijn schatten van dieren waar je heel veel aan hebt .
gr Christel

Hey Christel,

Wat bedoel je met niet thermisch? Is in elk geval een super leuke tip!! Denk je dat je dat in de kooi blijven en braaf zijn vervolgens belonen moet opbouwen? en in welk stramien? Iedere keer verhogen met 5 of 10 minuten?

Idd Het zijn zo een schatten en dat is nu juist wat mij zo "pijn" doet. Het is zo een lieve vogel en ik heb altijd veel liefde van hem gehad en het zo zo jammer zijn als ik hem moet plaatsen :(

groetjes

Macara
21-10-11, 20:17
Wat bedoel precies over die speeltjes?
Bedoel je de educatieve speeltjes? Wij hebben ze gewoon in de voliere gehangen en ze gaan er zelf mee aan de slag....

Als je wat anders bedoelt moet je het gewoon zeggen

dodge
21-10-11, 20:24
Je kunt proberen om er een doek over te hangen als die begint te krijsen, dit helpt wel eens bij onze edels.

duckie
21-10-11, 20:58
Hoi Patsy,

Ik ben 30 jaar geleden zo aan mijn amazone gekomen door hij mishandeld werd bij iemand als hij schreeuwde.
Omdat ik dat zielig vond heb ik hem mee naar huis genomen. Die mensen waren er van af en ik zat ermee.
Soms echt de deur uit omdat het niet uit te houden was en dat je gehoor ook een optater krijgt.
Hij is altijd blijven schreeuwen maar met heel veel aandacht werd het minder. Er kwamen een paar valkparkieten in huis en vanaf dat moment ging hij anders schreeuwen. Hij ging de valkparkieten nadoen.
Hij schreeuwde met ze mee maar het geluid was wel 100x zo hard maar het bespaarde wel je hart.
Ik heb van alles geprobeerd, doeken over de kooi, niet reageren maar hij werd alleen maar nerveuzer en ik ook. Nu ik meer tijd heb sleep ik hem meer met me mee en kom er achter dat dit precies is wat meneer wil en omdat hij een stuk rustiger is geworden gaat het eigenlijk ook veel beter.
Nu heb ik een regelmaat in zijn leven gegeven. 's morgens doen we alles samen en 's middags ben ik niet thuis, dan gaat hij slapen. Als ik nu toch een middag thuis ben, negeer ik hem ook en doe mijn ding.
Ook moet ik erbij zeggen dat hij nu overdag op een reiskooitje in een andere kamer zit waar hij naar buiten kan kijken en waar veel spiegels staan. Veel speelgoed op de grond, radio heel zachtjes en hij is helemaal in zijn nopjes. (als ik hem mee naar de huiskamer neem waar hij slaapt dan wil hij het liefst weer terug naar zijn reiskooi.) Zo'n andere kamer is ook heel handig als je visite krijgt of telefoon hebt.
Aangezien hij een inwendig klokje heeft laat hij precies weten wanneer ik het avondeten klaar moet maken en wilt hij ook zijn eten. Ik speel nog even bij hem en neem hem mee naar zijn echte kooi en beloon hem dan met iets dat hij graag eet. Ben ik iets te laat dat begint hij weer te gillen en dat gaat steeds harder. Wel mag hij dan schreeuwen omdat het nu bepaalde tijden zijn.
Het schreeuwen heeft volgens mij te maken met het niet naar zijn zin hebben of geen rust kan vinden.
Vandaar dat regelmaat heel nodig is, althans voor mijn groene kereltje.
Als ik nu ook terugkijk, werkte ik ook wisseldiensten dus een heel onregelmatig leven, daar hij dus duidelijk niet meer om kon gaan.
Wat de buren betreft, misschien is je appartement niet zo gehorig en maak jij je te druk. Het geluid wat jij hoort komt bij hun ook heel anders over hoor!! Je kan altijd nog vragen of ze wat horen. Misschien hebben zij ook wel een hond, nou die blaft ook wel eens. Of kindertjes.
Ik heb overal en nergens gewoond maar nog nooit een klacht over hem gehad.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar dit is mijn ervaring en misschien enigzins een beetje hulp voor jou en je birdie. Sukses!!!!

patsy
21-10-11, 21:04
Wat bedoel precies over die speeltjes?
Bedoel je de educatieve speeltjes? Wij hebben ze gewoon in de voliere gehangen en ze gaan er zelf mee aan de slag....

Als je wat anders bedoelt moet je het gewoon zeggen

Hey Macara,

Ik bedoel dit soort spelletjes

564156425643

patsy
21-10-11, 21:09
Je kunt proberen om er een doek over te hangen als die begint te krijsen, dit helpt wel eens bij onze edels.

Hallo Dodge,

Ik heb me laten vertellen dat een doek smijten als hij begint niet altijd even goed is. Aangezien hij aandacht wil en hij op deze manier ook aandacht krijgt. Ik die het doek pak naar zijn kooi ga en het er op legt... Ook al is dit in onze ogen negatieve aandacht Kibo denk aandacht is aandacht... :-(((( Een de doek er op ligt maakt hij een vreugde dansje doel berijkt...

patsy
21-10-11, 21:22
Hoi Patsy,

Ik ben 30 jaar geleden zo aan mijn amazone gekomen door hij mishandeld werd bij iemand als hij schreeuwde.
Omdat ik dat zielig vond heb ik hem mee naar huis genomen. Die mensen waren er van af en ik zat ermee.
Soms echt de deur uit omdat het niet uit te houden was en dat je gehoor ook een optater krijgt.
Hij is altijd blijven schreeuwen maar met heel veel aandacht werd het minder. Er kwamen een paar valkparkieten in huis en vanaf dat moment ging hij anders schreeuwen. Hij ging de valkparkieten nadoen.
Hij schreeuwde met ze mee maar het geluid was wel 100x zo hard maar het bespaarde wel je hart.
Ik heb van alles geprobeerd, doeken over de kooi, niet reageren maar hij werd alleen maar nerveuzer en ik ook. Nu ik meer tijd heb sleep ik hem meer met me mee en kom er achter dat dit precies is wat meneer wil en omdat hij een stuk rustiger is geworden gaat het eigenlijk ook veel beter.
Nu heb ik een regelmaat in zijn leven gegeven. 's morgens doen we alles samen en 's middags ben ik niet thuis, dan gaat hij slapen. Als ik nu toch een middag thuis ben, negeer ik hem ook en doe mijn ding.
Ook moet ik erbij zeggen dat hij nu overdag op een reiskooitje in een andere kamer zit waar hij naar buiten kan kijken en waar veel spiegels staan. Veel speelgoed op de grond, radio heel zachtjes en hij is helemaal in zijn nopjes. (als ik hem mee naar de huiskamer neem waar hij slaapt dan wil hij het liefst weer terug naar zijn reiskooi.) Zo'n andere kamer is ook heel handig als je visite krijgt of telefoon hebt.
Aangezien hij een inwendig klokje heeft laat hij precies weten wanneer ik het avondeten klaar moet maken en wilt hij ook zijn eten. Ik speel nog even bij hem en neem hem mee naar zijn echte kooi en beloon hem dan met iets dat hij graag eet. Ben ik iets te laat dat begint hij weer te gillen en dat gaat steeds harder. Wel mag hij dan schreeuwen omdat het nu bepaalde tijden zijn.
Het schreeuwen heeft volgens mij te maken met het niet naar zijn zin hebben of geen rust kan vinden.
Vandaar dat regelmaat heel nodig is, althans voor mijn groene kereltje.
Als ik nu ook terugkijk, werkte ik ook wisseldiensten dus een heel onregelmatig leven, daar hij dus duidelijk niet meer om kon gaan.
Wat de buren betreft, misschien is je appartement niet zo gehorig en maak jij je te druk. Het geluid wat jij hoort komt bij hun ook heel anders over hoor!! Je kan altijd nog vragen of ze wat horen. Misschien hebben zij ook wel een hond, nou die blaft ook wel eens. Of kindertjes.
Ik heb overal en nergens gewoond maar nog nooit een klacht over hem gehad.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar dit is mijn ervaring en misschien enigzins een beetje hulp voor jou en je birdie. Sukses!!!!

Bedankt voor je reactie Duckie! Eigenlijk ben ik blij dat ik eens iemand tegenkom die net hetzelfde meemaakte :). Ik heb ook de indruk dat eens hij begint hij zo geprikkeld is dat hij van geen ophouden weet. Bij Kibo is het idd ook heel herkenbaar dat wat hij het liefste doet, gewoon op je schouder zitten is. En alles doen wat je zelf doet (hij drinkt zelf mee van mijn koffie als ik de tas aan mijn mond zet... Wat betreft bezoek en telefoon is het geen probleem... Hij begint alleen maar zo gek te doen als hij je niet meer kan zien dus dat is wel een voordeel hé. Ik ga eens moeten kijken hoe ik hem die regelmaat kan geven. Ik ben helaas ook geen persoon met regelmatige uren (les geven soms tijdens de dag soms avond - soms werk ik 8 dagen achter elkaar en het andere moment ben ik weer 5 volle dagen thuis...) dus ik ga echt eens moeten nadenken hoe ik dit kan oplossen...

In elk geval bedankt dat je even je verhaal met mij wou delen! Het doet echt goed te horen dat het ook goed kan komen!

Groetjes

Macara
22-10-11, 08:55
Ik denk dat je het best in het begin met hem op tafel kan gaan zitten en het dan voor doen, kijken of hij een ringetje wil aanpakken en vandaar uit uitbreiden... Denk dat hij het snel overneemt als je het eerst voordoet :-). Leuke speeltjes trouwens!

patsy
22-10-11, 10:24
Ik denk dat je het best in het begin met hem op tafel kan gaan zitten en het dan voor doen, kijken of hij een ringetje wil aanpakken en vandaar uit uitbreiden... Denk dat hij het snel overneemt als je het eerst voordoet :-). Leuke speeltjes trouwens!

Dan ga ik maar eens een bestelling plaatsen voor die speeltjes en die fourageer dingen voor in de kooi. Alvast bedankt voor de hulp!

mirjam lamberts
22-10-11, 22:31
hoi,ook ik ben zo aan een amazone gekomen.........een oude mevr die de zorg niet meer aan kon en kinderen die hem niet wilde,hij is toen tijdelijk bij mij gekomen en gebleven....daar stond ie in de keuken en als ie schreeuwde werd er met een vliegenmepper tegen de kooi gemept.........eenmaal bij mij was ie de 1ste week rustig en toen begon het geschreeuw......hele ochtenden,dagen kon meneer doorgaan en mn 2 bbtjes deden lekker mee......ben heel conseqent gaan handelen,schreeuwen doek over de kooi en stil zijn de doek er weer af.........sochtends zitten ze hier altijd in de kooi,kan ik mooi t huishouden en andere dingen doen en smiddags gaan de kooien open,schreeuwen,in de kooi en doek dr over.......uiteindelijk na een paar maanden wende hij aan t ritme,weet ie ook dat de doek dr over heen gaat,hij gaat zelf dan al mopperend de kooi in,hahaha en word het geschreeuw ook minder....wel merk ik dat nu ze weer meer binnen zitten ze daar ook weer aan moeten wennen,dus toch maar nog even zoveel mogelijk er met ze op uit......ik heb wel in de gaten dat amazones geprikkeld moeten worden door dingen te gaan doen,in mijn geval,met de honden mee uitlaten,als ik buiten in de tuin ben,meenemen en dan scharrelt ie lekker rond......dan is ie binnen ook weer rustiger.......hoop dat je t red met je amazone .....want ze weten je wel te bespelen hoor.....groetjes mirjam en de beestenboel

rhadamantis
25-10-11, 16:33
negeren blijft een van de beste oplossingen, maar wees consequent. stel hij schreeuwt en jij negeert hem. hij gaat ermee door, een uur, 2 uur... en jij hebt er eindelijk genoeg van en gaat hem toch aandacht geven. De papegaai denkt: "hey! dit werkt, als ik het lang genoeg volhou, komt ze wel! handig, goed om weten, de volgende keer dat ik aandacht wil blijf ik ook schreeuwen."
Vandaar dat consequent zijn erg belangrijk is!

je kan ook substitutie toepassen als hij blijft om aandacht schreeuwen. negeer de schreeuw, maar geef aandacht als hij iets leuks zegt. bijvoorbeeld als ik thuis kom na het werk, schreeuwden mijn gaaien om aandacht. ik heb ze genegeerd maar ik riep wel "hallo!" zodat zij wisten dat ik er wel degelijk was. Na enkele dagen riepen zij ook "hallo" terug en op dat moment ben ik meteen naar hun gegaan en heb hallo gezegd aan de kooi. Boodschap: schreeuwen heeft geen zin, maar als je lief Hallo roept, roep ik terug en krijg jij een nootje. (win-win voor je amazone en voor jou ;-)

Regelmaat is ook belangrijk, zorg dat je een vast speeluurtje hebt, bij ons mogen ze na het avondeten uit de kooi en dat weten ze. zeuren heeft geen zin. Als je op willekeurige momenten aandacht geeft gaat hij ook altijd aandacht vragen, en als je overdag dan even geen tijd hebt, ja dat snapt hij dan niet en gaat hij schreeuwen.

speelgoed afwisselen en vervangen, zoals reeds gezegd is zéér goed. Speel zelf ook met het speelgoed, als jij het leuk vindt, moet het wel leuk zijn zal hij denken. Een beetje zoals iedereen een iphone wil, gewoon omdat het een hype is. Zo kan jij van die houten blokjes ook een hype maken en je gaai er interesse in laten krijgen. Je zal wel merken aan zn gezicht als hij daar staat: ik wil ook spelen!

nog een tip: je zei dat hij afgevlogen komt: als hij niet geknipt is, train hem om van de kooi naar jou te vliegen, geef hem een nootje en terug naar de boom. Zorg dat hij moe wordt, ik bedoel fysiek moe. net als kinderen die 's avonds goed slapen na een dagje buiten spelen en veel energie verbrand te hebben is een gaai ook moe van het vliegen: een gaai die moet rusten na een stevige vliegtraining schreeuwt niet. (Daarbij is het nog superleuk voor jou en hem).

12h slaap/dag: gaaien in het wild slapen gemiddeld 12h, dutjes overdag tellen NIET mee. als ze goed en lang geslapen hebben zijn ze ook overdag vrolijker. net als mensen die een te korte nacht gehad hebben zijn gaaien zonder slaap chagrijning en ronduit luid en vervelend. Voel je niet schuldig als je hem om 9h 's avonds te slapen zet tot 9h 's ochtends. Het zal hem deugd doen en jij hebt rust. Liefst in een verduisterde kamer, hoe donkerder, hoe beter, als je een kleine reiskooi hebt is dat ideaal om dan hem daarin te laten slapen met een baje water, in een volledig verduisterde kamer.

Hopelijk heb je er wat aan!

Nick

bertje
25-10-11, 20:15
Kibo is een amazone papegaai. Hij is 5 jaar geleden bij mij terechtgekomen als volwassen vogel.
Hij is aangekocht door de vorige eigenaar (een man) als kuiken, hij heeft hem met de hand grootgebracht (zegt hij).
Deze man is vervolgens getrouwd en ze hebben een andere woning gekocht. Een jaar na de verbouwingen is zijn vrouw zwanger en volgens de dokter moet de vogel weg. Hij laat ook weten dat dit goed uitkomt aangezien zij andere meubels wilden kopen maar de vogelkooi stond hiervoor in de weg...

Als grote dierenvriend neem ik deze vogel in ontvangst gratis met kooi, zand, eten,... alles op en aan. En ik stel me geen vragen, het enige wat ik denk is kom hier lieve vogel ik zal je gelukkig maken.

Op het moment dat Kibo bij me kwam woonde ik in een oude boerderij (een eigendom met veel kleine ruimtes). Na 1,5 maand bij mij begon hij telkens hij mij niet meer zag te roepen (een oorverdovend gekrijs).
Dus om het kort te zeggen:
- Vogel los en ik verlaat de ruimte = kwam hij aangevlogen en op de schouder zitten (of elders in dezelfde ruimte)
- Vogel in kooi en ik verlaat de ruimte = oorverdovend lawaai

Ik kreeg het advies: "oorverdovend lawaai negeren en positief gedrag belonen". Maar helaas het negeren had geen effect hij bleef roepen ooit zelf 75 min lang. Sinds dien ben ik nog steeds opzoek naar een oplossing... Nu aangezien ik op een boerderij woonde had behalve ik en mijn toenmalige partner (en de paarden, honden, katten op het erf) last van zijn lawaai.

Ondertussen is de situatie veranderd... Mijn toenmalige partner besloot op een dag een andere richting in te slaan en ik paste niet in deze richting. Resultaat ik mocht vertrekken...
Ik ben op een appartement gaan wonen omdat ik in de buurt niets betaalbaars kon vinden dat groot genoeg was. We waren overeengekomen dat Kibo daar kon blijven (gezien zijn gedrag was dit de beste oplossing). Vorige week kreeg ik telefoon om te melden dat Kibo daar niet langer kan/mag blijven en ik hem moest komen halen of anders ging hij hem laten inslapen.

Nu heb ik het een klein beetje kunnen uitstellen maar uitstel is geen afstel... Volgende week komt Kibo normaal bij mij op het appartement. Ik weet dat hij waarschijnlijk 1 of 2 weken braaf zal zijn door de nieuwe omgeving... Maar dan zal alles weer zijn gewone gang gaan. Ik wil hem echt de kans geven om bij mij op het appartement te komen wonen. Maar als de buren last van hem krijgen zal hij niet kunnen blijven.

Ik denk dat het zeer belangrijk is dat ik vanaf de 1ste seconde dat hij het appartement betreed de juiste reactie handeling moet hebben. Maar wat is de juiste reactie/handeling?

Ik kan hem ondersteunen met kruiden en Bachbloesems maar als natuurlijk therapeut ben ik me bewust dat ik ook de oorzaak van het probleem zal moeten aanpakken want anders zal de rest niet het gewenste effect hebben.

Wie kan wil me helpen en op die manier mij en mijn allerliefste groene vriend een kans geven om samen te blijven?

Groetjes en alvast bedankt!!hoi Patsy, is het niet mogelijk om in verbinding te komen met de vorige eigenaar? ik vind het vreemd dat hij alles van de hand doet. ik denk dat Kibo daar ook al van die schreeuwbuien had, dat zou vervelend zijn wanneer de baby komt. vg.bertje

Viv
25-10-11, 20:58
Hoi patsy. Ten eerste, erg vervelend voor je deze situatie. Zal ook voor jou niet makkelijk zijn! Ik heb misschien een kleine tip. Ik weet dat de beste manier om schreeuwen tegen te gaan negeren is, zoals vele hier ook zeggen maar in sommige gevallen zoals bij mij gaat dat gewoon niet. Ik heb mijn papegaaien elke dag mee naar mijn zonnestudio en daar komen per dag heel wat mensen over de vloer. Als ik in gesprek ben met een klant en zij gaan schreeuwen kan ik hen onmogelijk negeren, en al zou ik dat doen reageert de klant wel dus dan heeft het al geen nut meer, ik kan dan oook niet ala minuut een time out kooi toepassen dus ik heb een andere methode moeten toepassen. Ik gebruik een plantenspuitje, klinkt niet aardig maar valt erg mee want ik hoef het tegenwoordig niet eens meer te gebruiken maar het alleen maar te laten zien. Ik ben begonnen met als ze schreeuwden eerst duidelijk NEE te zeggen. Bij doorgaan met schreeuwen krijgen ze een klein hard sprietsje tegen de borst. Ik heb expres een fel gekleurd spuitje en die staat op dun straaltje zodat ze het niet verwarren met douchen want dat vinden ze heerlijk. Na een tijdje hoefde ik alleen nog maar na de NEE de planten spuit te laten zien en ze zijn stil want dat sprietsje willen ze echt niet. Ik kan zo direct zonder drama in het bijzijn van een klant hen toch corrigeren en bij mij werkt het echt goed. Misschien een idee ? Groetjes vivian

Viv
25-10-11, 21:09
o en ik vergeet erbij te zeggen dat wanneer ze een tijdje stil zijn na het corrigeren, ik ze daarna natuurlijk uitbundig beloon met lekkers en aandacht. Ik weet natuurlijk niet of dit voor jou gaat werken, ik kan alleen maar zeggen dat het bij mij erg goed werkt. Ik hoef de spuit zelden meer te gebruiken in ieder geval..

patsy
31-10-11, 17:14
hoi,ook ik ben zo aan een amazone gekomen.........een oude mevr die de zorg niet meer aan kon en kinderen die hem niet wilde,hij is toen tijdelijk bij mij gekomen en gebleven....daar stond ie in de keuken en als ie schreeuwde werd er met een vliegenmepper tegen de kooi gemept.........eenmaal bij mij was ie de 1ste week rustig en toen begon het geschreeuw......hele ochtenden,dagen kon meneer doorgaan en mn 2 bbtjes deden lekker mee......ben heel conseqent gaan handelen,schreeuwen doek over de kooi en stil zijn de doek er weer af.........sochtends zitten ze hier altijd in de kooi,kan ik mooi t huishouden en andere dingen doen en smiddags gaan de kooien open,schreeuwen,in de kooi en doek dr over.......uiteindelijk na een paar maanden wende hij aan t ritme,weet ie ook dat de doek dr over heen gaat,hij gaat zelf dan al mopperend de kooi in,hahaha en word het geschreeuw ook minder....wel merk ik dat nu ze weer meer binnen zitten ze daar ook weer aan moeten wennen,dus toch maar nog even zoveel mogelijk er met ze op uit......ik heb wel in de gaten dat amazones geprikkeld moeten worden door dingen te gaan doen,in mijn geval,met de honden mee uitlaten,als ik buiten in de tuin ben,meenemen en dan scharrelt ie lekker rond......dan is ie binnen ook weer rustiger.......hoop dat je t red met je amazone .....want ze weten je wel te bespelen hoor.....groetjes mirjam en de beestenboel

Hoi Mirjam,

Ik denk idd dat ik een zekere regelmaat in zijn leven ga moeten brengen. 't Is alleen niet amkkelijk met onregelmatige uren hé.
Hoe neem jij je vogel dan mee? Met een harnas? Kibo kan wel vliegen, ik heb een harnas voor hem maar heb het nog nooit aangekregen...

Groetjes Patsy

patsy
31-10-11, 17:25
negeren blijft een van de beste oplossingen, maar wees consequent. stel hij schreeuwt en jij negeert hem. hij gaat ermee door, een uur, 2 uur... en jij hebt er eindelijk genoeg van en gaat hem toch aandacht geven. De papegaai denkt: "hey! dit werkt, als ik het lang genoeg volhou, komt ze wel! handig, goed om weten, de volgende keer dat ik aandacht wil blijf ik ook schreeuwen."
Vandaar dat consequent zijn erg belangrijk is!

je kan ook substitutie toepassen als hij blijft om aandacht schreeuwen. negeer de schreeuw, maar geef aandacht als hij iets leuks zegt. bijvoorbeeld als ik thuis kom na het werk, schreeuwden mijn gaaien om aandacht. ik heb ze genegeerd maar ik riep wel "hallo!" zodat zij wisten dat ik er wel degelijk was. Na enkele dagen riepen zij ook "hallo" terug en op dat moment ben ik meteen naar hun gegaan en heb hallo gezegd aan de kooi. Boodschap: schreeuwen heeft geen zin, maar als je lief Hallo roept, roep ik terug en krijg jij een nootje. (win-win voor je amazone en voor jou ;-)

Regelmaat is ook belangrijk, zorg dat je een vast speeluurtje hebt, bij ons mogen ze na het avondeten uit de kooi en dat weten ze. zeuren heeft geen zin. Als je op willekeurige momenten aandacht geeft gaat hij ook altijd aandacht vragen, en als je overdag dan even geen tijd hebt, ja dat snapt hij dan niet en gaat hij schreeuwen.

speelgoed afwisselen en vervangen, zoals reeds gezegd is zéér goed. Speel zelf ook met het speelgoed, als jij het leuk vindt, moet het wel leuk zijn zal hij denken. Een beetje zoals iedereen een iphone wil, gewoon omdat het een hype is. Zo kan jij van die houten blokjes ook een hype maken en je gaai er interesse in laten krijgen. Je zal wel merken aan zn gezicht als hij daar staat: ik wil ook spelen!

nog een tip: je zei dat hij afgevlogen komt: als hij niet geknipt is, train hem om van de kooi naar jou te vliegen, geef hem een nootje en terug naar de boom. Zorg dat hij moe wordt, ik bedoel fysiek moe. net als kinderen die 's avonds goed slapen na een dagje buiten spelen en veel energie verbrand te hebben is een gaai ook moe van het vliegen: een gaai die moet rusten na een stevige vliegtraining schreeuwt niet. (Daarbij is het nog superleuk voor jou en hem).

12h slaap/dag: gaaien in het wild slapen gemiddeld 12h, dutjes overdag tellen NIET mee. als ze goed en lang geslapen hebben zijn ze ook overdag vrolijker. net als mensen die een te korte nacht gehad hebben zijn gaaien zonder slaap chagrijning en ronduit luid en vervelend. Voel je niet schuldig als je hem om 9h 's avonds te slapen zet tot 9h 's ochtends. Het zal hem deugd doen en jij hebt rust. Liefst in een verduisterde kamer, hoe donkerder, hoe beter, als je een kleine reiskooi hebt is dat ideaal om dan hem daarin te laten slapen met een baje water, in een volledig verduisterde kamer.

Hopelijk heb je er wat aan!

Nick

Hoi Nick

Bedankt voor je goede advies! Idd ik denk dat regelmaat in zijn leven veel kan betekenen. Ik zou juist de goede manier moeten vinden. Ik snap wel wat je zegt dat als hij op ieder mogelijk moment uit de kooi mag hij meer gaat zeuren... Maar wat is een vast moment? Voor mij is het niet haalbaar te zeggen je mag elke dag tussen bvb 19 en 23 uit je kooi. Ik heb zelf geen vaste uren...

Zou ik hem dan bvb iedere ochtend en avond een vast tijdstip moeten geven en als ik op dat vaste tijdstip niet thuis ben komt hij er gewoon niet uit? (Klinkt zielig... maar als dat de oplossing is...)

Wat ik me afvraag is hoe begin je aan zo een vliegtraining? Ik ben echt volledig een leek wat betreft vogeltraining. Dus als er tips zijn over boeken, Dvd's, workshops, ... Laat maar komen!!

Groetjes Patsy

patsy
31-10-11, 17:37
hoi Patsy, is het niet mogelijk om in verbinding te komen met de vorige eigenaar? ik vind het vreemd dat hij alles van de hand doet. ik denk dat Kibo daar ook al van die schreeuwbuien had, dat zou vervelend zijn wanneer de baby komt. vg.bertje

Hallo Bertje,

Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar. Hij zegt dat Kibo het daar niet deed...
Ik denk idd dat hij het daar ook al deed maar helaas is niet iedereen even eerlijk!
Dus dan is het met de vorige eigenaar einde gesprek natuurlijk. Ik heb op dat moment (en nu nog steeds niet) zin om daarover verder ruzie te maken. Maar mijn doel is nu van met hulp van leuke en eerlijke mensen het probleem op te lossen of toch zo goed als mogelijk om te bouwen. Het is jammer dat de vorige eigenaar niet eerlijk is geweest maar zo snel wil ik niet opgeven dus ik blijf er tot het einde voor gaan :-)

patsy
31-10-11, 17:41
o en ik vergeet erbij te zeggen dat wanneer ze een tijdje stil zijn na het corrigeren, ik ze daarna natuurlijk uitbundig beloon met lekkers en aandacht. Ik weet natuurlijk niet of dit voor jou gaat werken, ik kan alleen maar zeggen dat het bij mij erg goed werkt. Ik hoef de spuit zelden meer te gebruiken in ieder geval..

Hij is wel heel gek op water uit de plantenspuit dus ik denk helaas dat dit voor hem niet zal werken :-(((((((

patsy
31-10-11, 17:57
Hallo Beste Forumvrienden,

Gisteren (zondag 30/10/2011) was het de grote dag!! Rond 14u is Kibo aangekomen... Maar wat een teleurstelling!! Onze Kibo is in een verschrikkelijke toestand aangekomen. De vogel die ik een aantal maanden geleden heb achtergelaten... is "spoorloos verdwenen". Daarbij is dan weer een stukje waarheid naar boven gekomen...

Kibo heeft de afgelopen maanden blijkbaar niet verbleven bij mijn ex maar bij zijn ouders. Hij leefde daar dus tussen 2 wandelende schoorstenen die samen 7 pakjes sigaretten per dag roken. En hij moest daar weg aangezien hij daar ook kabaal begon te maken en mijn ex zag het dus niet zitten hem terug in huis te nemen. Dat is alweer een ander verhaal...

Bij aankomst bleek dat hij niets meer van speelgoed in zijn kooi had. Zijn kooi was verschrikkelijk vuil en aangesmlgaen door de sigaretten. Kibo en de kooi stonken als een oude kroeg dat in jaren niet meer waren verlucht. Hij is wat aan de magere kant en zijn verentapijt ziet er verschrikkelijk uit. Hij is blijkbaar al die tijd niet uit zijn kooi gekomen :-((((( En dan de eet en drinkbakjes verschrikkelijk!!!! Ik ben weer verschrikkelijk teleurgesteld in wat sommige mensen doen!!!!

Nu gelukkig was ik in de week al gaan shoppen voor zijn komst en had ik een hoop nieuwe speeltjes en stokken in huis. Dan heb ik maar gans zijn kooi afgeschuurd... Elk stukje heeft de schuurspons een aantal keren gezien en dan maar goed spoelen en ontsmetten... Dan heb ik zijn kooi ingericht met zijn nieuwe speeltjes... Hij heeft een ganse avond bezig geweest met wassen en eten. Een stukje fruit had hij in al die tijd ook niet gezien precies. En vervolgens heeft hij gans de avond op mijn schouder en die van mijn huidige vriend gezeten.

Kibo kan het trouwens sinds de eerste minuut al heel goed vinden met mijn huidige vriend dus misschien zal dit helpen om mijn onregelmatige uren wat op te vangen.

Wordt vervolgt...

Ik probeer vandaag of morgen een paar fototjes te nemen.

EJM
01-11-11, 04:19
Misschien vind hij het wel fijn om effe een douche of bad te nemen om al die viezigheid uit zijn veren te spoelen.
Dan ziet hij er daarna ook meteen wat beter uit en ruikt hij wat frisser, en krijgt hij minder troep (tabak) binnen met het poetsen van zijn veren.
Hij zal wel blij zijn dat ie weer terug is bij jou, na zo behandeld te zijn.
En eerlijk gezegt, die ex van je, opgeruimd staat netjes, wat een **** zeg, maak er maar van wat je wil:) zo iemand ben ik liever kwijt dan rijk.
Een spuitje laten geven, dat is toch het laatste wat je doet, en zowiezo al niet bij een gezonde vogel:(
Hopelijk is die nieuwe vriend van je wat aangenamer.
Ik heb dit al de hele tijd gevolgt, maar ik was iets te :mad: om te reageren.
Ik hoop dat het goed komt met Kibo, en dat jullie het gezellig krijgen met zijn 3tjes.
Ik heb zelf niet heel veel verstand van de grotere papegaaien, ik heb agaporniden.
Maar er staat hier al veel info, en er zijn zat andere mensen die je wel kunnen helpen.
Heel veel succes met Kibo.

Macara
01-11-11, 08:08
Wat een verhaal. Wees maar blij dat je ex schoonouders er van af wilden anders had Kibo daar nog langer gezeten.
Inderdaad lekker douchen zal hem goed doen! Ik weet niet of hij dat fijn vind, maar je kan hem altijd gewoon nat maken met een plantenspuit.

Geef hem anders wat eivoer erbij om wat aan te komen en verder natuurlijk lekker gezond eten.

Hopelijk gaat hij zich gedragen bij jullie, hij zal het iig een stuk beter hebben bij je!
Mooi dat hij meteen blij was met zijn speeltjes! Straks lekker spelen met hem met de educatieve speeltjes die je gekocht hebt.

Sommige mensen zijn onbegrijpbaar!

patsy
01-11-11, 14:38
Hoi EJM en MACARA,

Het is niet voor niets mijn ex hé :p0: en ben ook heel teleurgesteld in hem en mijn ex-schoonouders. Ik ben zelf een enorme dierenvriend en durf nog geen spin doodtrappen maar helaas is niet iedereen zo... Mijn huidige vriend is totaal iemand anders en ik denk dat Kibo dat bevestigd. Hij is nooit bij mijn ex willen gaan zitten en heeft ook nooit van hem moeten hebben. Toen hij hier Zondag is toegekomen zat hij na een half uur bij mijn huidige vriend op de schouder. Dit zegt genoeg denk ik? :)

De douche kent hij helaas niet. In mijn vorig huis had ik alleen een bad en daar had hij in de badkamer wel een staander staan maar het douchen ken hij niet. Heb gisteren een poging gedaan om hem mee te nemen in de douche maar hij was doodsbang... Dus ben ik er uit gegaan met hem en ga eerst een douchestok aanschaffen. Aangezien hij zondag is toegekomen, maandag hier in belgië een brugdag was en vandaag een feestdag is alles gesloten en ben ik nog geen plantenspuit kunnen gaan halen (en had er eerder niet aan gedacht). Maar heb wel al een paar keer kamille thee gezet en mijn handen er in gedompeld en hem dan zo wat nat gestreken... Ik moet zeggen dat de geur al véél beter is hoor!

patsy
01-11-11, 15:08
Hoi Forumvrienden,

Ik geef jullie graag effe een up-date van hoe het tot nu is verlopen...

Zondagavond na de schoonmaak van zijn kooi is hij gans de avond bij ons mogen blijven in de zetel. Een half uurtje voor ik ben gaan slapen heb ik hem in zijn kooi gestopt en is hij meteen op zijn stok gekropen en gaan slapen. Een half uurtje later ben ik zelf naar boven gegaan en gaan slapen. Alles is rustig en stil verlopen. (Ter info mijn appartement is een duplex dus slapen en badkamer is boven)

Maandagochtend is mijn wekker afgegaan om 6u45 en ben ik opgestaan om 7u00. Ben me eerst gaan klaarmaken in de badkamer en vervolgens naar beneden gegaan. Alles is opnieuw rustig en stil verlopen. Heb koffie gezet en vervolgens hem uit de kooi gelaten ik heb koffie gedronken hij een appeltje gegeten (we hebben een 30min samen doorgebracht) vervolgens de kooi in effe mijn spullen bij elkaar genomen en vertrokken (moest les geven). Bij het weggaan heeft hij 4 pipers gemaakt (PIEP PIEP PIEP PIEP) en heb hem niet meer gehoord.

Toen ik maandagavond binnenkwam weer 4 Piepers (waarschijnlijk uit blijdschap hahahaha) maar heb me niet laten vangen. Ben in de hal bewegingloos (durfde amper ademen) blijven staan gedurende 5 minuten. Hij heeft 5 minuten niets gedaan en ben pas dan binnengegaan. Kreeg meteen een begroeting van hem "dag Kibo", gevolgd door kibo koekje hebben. En heb hem meteen teruggegroet. Hij bleef maar dag kibo zeggen dus ben mooi blijven antwoorden maar wel zonder naar zijn kooi te gaan. Effe mijn gerief op tafel en in de kast gestoken (ondertussen wel blijven antwoorden) jas uitgedaan etc. EN pas dan naar zijn kooi... kreeg meteen een hoofdje tegen de tralies dus heb hem eens lekker op zijn kopje gewreven en ben vervolgens aan mijn eten begonnen en hem niet uit de kooi gelaten. Voor ik ben beginnen eten heeft hij een wortel gekregen die hij meteen heeft opgegeten. Pas na de afwas heb ik hem uit de kooi gelaten. Hij is weer bij ons in de zetel gekomen en hij is zelf naar zijn kooi gegaan rond 23u om te gaan slapen. Toen ik ben gaan slapen is alles weer stil verlopen.

Vandaag (dinsdag) is mijn wekker weer afgelopen op 6u45 maar ben terug in slaap gevallen (moest vandaag niet werken) hij is stil geweest tot ik om 8u50 uit bed ben gekomen en naar de badkamer ben gegaan. 't was geen onophoudelijk geroep maar wel op regelmatige basis... toen ik klaar was in de badkamer ben ik naar de hal gegaan en heb ik me beneden op de trap gezet en gewacht tot hij weer 5min stil was geweest en dan binnengekomen. Nu het was natuurlijk wel al volledig klaar aangezien het later was dan gisteren...

Daarom dacht ik het volgende:
Ik heb een vriendin die goed kan naaien en heel creatief is. Ik overweeg haar te vragen om een donkere hoes te maken voor de kooi. Zou het volgens jullie een goede oplossing zijn om hem af te dekken als ik ga slapen en dat tot ik wakker wordt en naar beneden komt? Dan zit hij goed donker want mij appartement is niet zo goed te verduisteren gezien er ook een lantaarn van de straatverlichting voor de deur staat?

En wat betreft de routine, daar heb ik effe over moeten nadenken hoe ik dit zou kunnen oplossen... aangezien mijn onregelmatige dagen/uren. En ik ben het volgende van plan:
- Iedere ochtend moet ik naar mijn paarden (of ik nu thuis moet werken, op verplaatsing moet werken of niet moet werken) aangezien mijn paarden eten moeten hebben. Dit is dus een vaste gebeurtenis in mijn leven. Ik ga er dus voor zorgen dat ik iedere ochtend als ik opsta 30min intensief tijd met hem kan doorbrengen bij de ochtendkoffie en de appel (eventueel een spelletje als hij er klaar voor is).
- Na dat ik bij mijn paarden ben geweets zijn er 2 dingen mogelijk, ik kom terug naar huis of ik ga op verplaatsing werken. Dus daar is geen vaste gebeurtenis wat mij betreft. Daarom ga ik hem op de momenten dat ik weer naar huis keer niet uit de kooi laten.
- 's Avonds moeten de paarden ook eten hebben. Indien ik op verplaatsing ben geweest ga ik eerst naar de paarden en dan naar huis. Als ik Thuis ben rij ik over en weer. Maar wat wel een vaste gebeurtenis in mijn lieven is, is dat als ik thuis kom ik eten maak en eet. Dus vanaf nu mag hij op de avond uit zijn kooi na het avondeten tot ik ga slapen.

Graag jullie bevindingen bij mijn startplan :)

patsy
01-11-11, 15:34
Dit is hem dan

5728

dijkkamp
01-11-11, 15:48
Hallo Patsy,

Ja regelmaat is het nodig of niet ik heb geen ervaring met amazone's dus ik zou niet weten.

Ik ben van mening regelmatig onregelmatig is ook regelmatig:p0:

Voorwat betreft de plantspuit zou ik je wel volgende tip willen meegeven.

Toen wij voor het eerst onze ara's sproeide waren ze er niet blij mee met omdat we een plantespuit gebruikte die je steeds moest inknijpen om water te verkrijgen.

Met de plantespuit die je opdruk brengt en dan sproeit zitten ze volop te genieten.

patsy
01-11-11, 16:09
Hallo Patsy,

Ja regelmaat is het nodig of niet ik heb geen ervaring met amazone's dus ik zou niet weten.

Ik ben van mening regelmatig onregelmatig is ook regelmatig:p0:

Voorwat betreft de plantspuit zou ik je wel volgende tip willen meegeven.

Toen wij voor het eerst onze ara's sproeide waren ze er niet blij mee met omdat we een plantespuit gebruikte die je steeds moest inknijpen om water te verkrijgen.

Met de plantespuit die je opdruk brengt en dan sproeit zitten ze volop te genieten.

Haha dat is wel een goede :p0: Maar helaas heeft mijn regelmatig onregelmatig zijn in het verleden niet veel positief opgeleverd... En ik denk dat sommige dingen ook niet echt rasgebonden zijn maar diergebonden. En misschien had hij dit nooit gedaan als hij bij mij was geweest van in het begin? Helaas zijn dat vragen waar ik het antwoord nooit zal op kennen. En aangezien de vorige eigenaar niet echt eerlijk is... zal ik waarschijnlijk ook nooit weten wat zijn verleden werkelijk is...

Dat van die plantenspuit is een héél goede tip. Nu ga ik straks eens bij de paarden kijken want het kan wel best zijn dat ik er nog zo 1tje heb staan daar... BEDANKT!!

duckie
01-11-11, 19:15
Mischien kan je hem iets lekkers geven als je de deur uit gaat dan is hij even bezig en als het op is en is hij al gewend dat hij alleen is. Als je thuis komt geef je hem (stukje volkorenbiscuit? of iets anders) dan kan hij zich daarop concentreren en jij even jas jas rustig uit doen. (Ook consequent ppar minuten voor je zelf nemen en dan is hij aan de beurt en kan hij met jou mee lopen en krijgt hij zijn aandacht. Zo leert hij dan dat als je weggaat hij iets lekkers krijgt wat hij positief ervaart.
Vergeet niet dat het niet in een paar weken gepiept is want het is een hele opvoeding hoor!
Wat ik je ook wil meegeven is dat mijn gaai soms ergens zit te schreeuwen met zijn poot heerlijk ingetrokken.
Volgens mij willen ze helemaal niet irritant doen en ik krijg de zenuwen door dat gegil. Het heeft mij wel geholpen om dit in te zien en dan fluit ik iets wat hij leuk vindt en na een tijd doet hij mij na. Nu schreeuwt bij met ingetrokken poot en dan gaat dat vanzelf over in fluiten. Maar het gegil met dat zenuwachtige getril daar moet je echt niet op reageren. Probeer wel erachter te komen wanneer c.q. waarom hij dit doet. Bij mij deed hij het als ik het eten klaar ging maken, dan krijgt hij ook altijd iets lekkers als we gaan eten maar er zit geen geduld in dat lijfje dus laat hij dat met gegil merken. Daar ik dan weer langzaam gek wordt geef ik hem ook iets van te voren en niet meer of minder tot we gaan eten. Ik weet dat dat heel fout is maar ik pak het al jaren verkeerd aan en kom mezelf steeds weer tegen dat ik de baas moet zijn. Nou ben benieuwd hoe het jou gaat lukken met je wisseldiensten.
P.S. wel zachtjes je radio aan als je weggaat daar vinden ze rust in en liefst geen rap haha.

mirjam lamberts
02-11-11, 22:32
hoi,je zou hem ook mee kunnen nemen naar de paarden in een reiskooi en hem daar even lekker laten uitwaaien.........zo ie helemaal geweldig viden en dan is ie thuis ook weer even lekker rustig om bij te komen van alle indrukken........ik heb lorre gewiekt zodat ie mee kan en dat vind ie helemaal geweldig,heb een kleine roestvrijstalen opvouwbare hondenbench gekocht........ideaal.....groetjes mirjam en lorre en de bbtjes

mirjam lamberts
02-11-11, 22:34
oja was ik nog vergeten.......vind 23.00 slapen wel erg laat....hier gaan ze uiterlijk 21.00 naar bed en ik heb gewoon zwarte fleecedeken over de kooien............net zo goed en veel goedkoper.........groetjes

patsy
03-11-11, 10:17
Mischien kan je hem iets lekkers geven als je de deur uit gaat dan is hij even bezig en als het op is en is hij al gewend dat hij alleen is. Als je thuis komt geef je hem (stukje volkorenbiscuit? of iets anders) dan kan hij zich daarop concentreren en jij even jas jas rustig uit doen. (Ook consequent ppar minuten voor je zelf nemen en dan is hij aan de beurt en kan hij met jou mee lopen en krijgt hij zijn aandacht. Zo leert hij dan dat als je weggaat hij iets lekkers krijgt wat hij positief ervaart.
Vergeet niet dat het niet in een paar weken gepiept is want het is een hele opvoeding hoor!
Wat ik je ook wil meegeven is dat mijn gaai soms ergens zit te schreeuwen met zijn poot heerlijk ingetrokken.
Volgens mij willen ze helemaal niet irritant doen en ik krijg de zenuwen door dat gegil. Het heeft mij wel geholpen om dit in te zien en dan fluit ik iets wat hij leuk vindt en na een tijd doet hij mij na. Nu schreeuwt bij met ingetrokken poot en dan gaat dat vanzelf over in fluiten. Maar het gegil met dat zenuwachtige getril daar moet je echt niet op reageren. Probeer wel erachter te komen wanneer c.q. waarom hij dit doet. Bij mij deed hij het als ik het eten klaar ging maken, dan krijgt hij ook altijd iets lekkers als we gaan eten maar er zit geen geduld in dat lijfje dus laat hij dat met gegil merken. Daar ik dan weer langzaam gek wordt geef ik hem ook iets van te voren en niet meer of minder tot we gaan eten. Ik weet dat dat heel fout is maar ik pak het al jaren verkeerd aan en kom mezelf steeds weer tegen dat ik de baas moet zijn. Nou ben benieuwd hoe het jou gaat lukken met je wisseldiensten.
P.S. wel zachtjes je radio aan als je weggaat daar vinden ze rust in en liefst geen rap haha.

Hoi Duckie,

Schreeuwen op 1 poot heb ik hem nog nooit zien doen. Wat ik wel al heb gemerkt is dat er idd wel 2 verschillende redenen zijn om te schreeuwen. 1 als hij niemand meer ziet en weet dat ze thuis zijn en de 2de uit opwinding. En eens de opwinding er is... dan is elke reden goed laat ons het zo stellen.

Duckie fluit jouw amazone? En praat hij eigenlijk veel? Kibo heeft nog nooit gefloten...

patsy
03-11-11, 10:22
hoi,je zou hem ook mee kunnen nemen naar de paarden in een reiskooi en hem daar even lekker laten uitwaaien.........zo ie helemaal geweldig viden en dan is ie thuis ook weer even lekker rustig om bij te komen van alle indrukken........ik heb lorre gewiekt zodat ie mee kan en dat vind ie helemaal geweldig,heb een kleine roestvrijstalen opvouwbare hondenbench gekocht........ideaal.....groetjes mirjam en lorre en de bbtjes

Kibo is niet gewiekt en heb hier een harnas liggen maar heb het hem nog nooit kunnen aandoen...
Wat ik me dan afvraag is die drukte met dat "verhuizen" niet slecht voor een vogel? Ik meende ooit eens gehoord/gelezen te hebben dat je vogels zo min mogelijk stress moest bezorgen. Maar ik weet natuurlijk niet of dit klopt.
En hoe zit het met de temperatuur? Want het is toch best fris aan het worden en het temperatuurverschil tussen binnen en buiten begint groter te worden?

Groetjes

patsy
03-11-11, 10:33
oja was ik nog vergeten.......vind 23.00 slapen wel erg laat....hier gaan ze uiterlijk 21.00 naar bed en ik heb gewoon zwarte fleecedeken over de kooien............net zo goed en veel goedkoper.........groetjes

Als hij vroeger naar bed wil dan kan hij dat hoor mirjam. De kooi staat open en hij kan vliegen. Gisteren is hij trouwens zelf gaan slapen om 22u00 gewoon naar zijn kooi gevlogen en op stok gaan zitten en weg was hij. Mag ik vragen waar jij het fleece deken hebt gekocht? Want tot nu heb ik nog nergens een fleece deken gevonden dat groot genoeg is om volledig over de kooi te passen. Nu stof kunnen we best makkelijk en goedkoop kopen bij de groothandel in de buurt dus dat valt normaal best mee om een hoes te maken denk ik.

Groetjes x

patsy
03-11-11, 11:37
Ondertussen zijn we weer enkele dagen verder..; Ik was gestopt bij Dinsdag ochtend...

Dinsdag tijdens de dag 2 x thuisgekomen en opnieuw vertrokken en dat zonder lawaai. Toen we dinsdag terugkwamen van de paarden was ook geen lawaai. Effe de computer op en vervolgens wou ik cake maken... EN daar ging het effe mis. Toen de metalen kom en de mixer uit de kast kwamen lawaai... Heb meteen alles laten staan "tot straks gezegd" en de ruimte verlaten om in de hal stil en bewegingloos op de trap te gaan zitten met mijn klokje :p0:. En hij is effe doorgegaan hoor lawaai dan al zijn woordjes achter elkaar zeggen en weer lawaai 30 sec stil en opnieuw... En ik iedere keer klokje terug op nul zetten. Dit heeft ongeveer 25min in beslag genomen toen hij de volle 5min stil is geweest terug naar binnen vriendelijke begroeting en een snoepje. Ben dan niet verder gegaan met de cake maar wel al mijn gerief laten staan en nog wat gewerkt hij is voor de rest van de avond braaf geweest en na het eten heb ik samen met hem cake gemaakt.

Woensdag moest ik weer vroeg vertrekken en kwam ik pas in de late namiddag thuis. Ben een half uur vroeger opgestaan om met hem te "ontbijten" maar 't was precies wat vroeg voor hem en hij bleef in de kooi. Heb bewust gedaan wat ik anders doe en deurtje 30min laten openstaan. na 30 min deurtje toe iets lekker achtergelaten in de eetbak en vertrokken. Geen lawaai en toen ik in de late namiddag ben thuis gekomen ook geen lawaai. Ik ben aan tafel gaan zitten mail nagekeken beginnen koken en alles ok. Regelmatig naar zijn kooi is gegaan eens op zijn kopje gewreven door de tralies een snoepje geven... echt zo veel mogelijk tonen dat als hij geen lawaai houd ik naar hem kom en hij aandacht krijgt. Hij raakte soms echt wel opgewonden door het lawaai van het koken (borden pannen) maar had het goed onder controle juist 1 keer bij het bestek nemen 2 kreten heb gewoon verder gedaan zonder hem aandacht te geven en heeft het niet herhaalt maar na 5min stil meteen aandacht gegeven. Na het eten uit de kooi en dan hebben we nog bezoek gehad en alles is goed verlopen. Hij is rond 22U zelf naar zijn kooi gevlogen om te gaan slapen.

Deze ochtend (donderdag) ben ik weer wat later opgestaan maar deze keer was hij braaf (geen lawaai). Vandaag wou hij wel samen ontbijten 30min aandacht voor hem en dan in de kooi. Ik ben vandaag gans de dag thuis... Dus het is wel een grote test vandaag! Ben ondertussen al 1 keer boven een boek moeten gaan halen en eens naar de wc en dat heb ik in alle rust en stilte kunnen doen. Met als gevolg een uitgebreide beloning en hem de hemel ingeprezen :p0:

patsy
03-11-11, 11:41
Bij honden en paarden wordt vaak gebruik gemaakt van een dagboeksysteem. En ik heb er voor gekozen dit ook te doen voor kibo. Ik ga zijn dagboek delen via internet om zo misschien ooit mensen te kunnen helpen... Het eerste berichtje is ook voor jullie... Een woordje van dank voor jullie hulp van de afgelopen weken!!

http://www.kibo.natuurlijkdierenwelzijn.be (http://www.kibo.natuurlijkdierenwelzijn.be/)

patsy
03-11-11, 14:11
Ik heb op mijn harde schijf nog een filmpje gevonden van augustus 2008...
Ik had toen de camera opgezet toen hij in één van zijn buien was tijdens het uitkuisen van zijn kooi. Ik was dus gewoon naar de keuken gegaan om de rest van zijn speelgoed af te kuisen en zijn zand in de vuilbak buiten te gooien...
Ik moet zeggen dat hij dit dus nog niet heeft gedaan sinds hij hier is en ik hoop dat hij dit ook nooit meer zal doen!!

http://www.youtube.com/watch?v=yjGawlftAHE

mirjam lamberts
03-11-11, 22:17
hoi,ze gaan hier allemaal elke dag naar buiten..........vandaag ook weer lekker 2 uurtjes buiten op de speelboom gezeten........als t vriest is t natuurlijk niet zo lang maar bv even een 10 a15 min mee de honden uitlaten..........is goed voor hun verenpak en luchtwegen en weerstand..........moet zeggen dat lorre er meer behoefte aan heeft dan mn bbtjes........niet naar buiten betekend hier doorgaans ook meer geschreeuw.......betekend dus dat ie t heerlijk vind en ze kunnen heel goed tegen kou.........ze hebben een dik verenpak...........groetjes mirjam en de beestenbende

mirjam lamberts
03-11-11, 22:25
hoi,om nog even terug te komen op je angst voor stress..........als ze bij mij de reiskooi zien dan weten ze dat er iets leuks te gebeuren staat........ze zijn gewiekt en als ik mn vogelvest aan heb weten ze dat ze op mn schouder mee mogen de tuin in dus vinden ze t alleen maar leuk............dus geen stress.......dat is t voordeel als ze gewiekt zijn.........groetjes mirjam

patsy
03-11-11, 22:32
hoi,om nog even terug te komen op je angst voor stress..........als ze bij mij de reiskooi zien dan weten ze dat er iets leuks te gebeuren staat........ze zijn gewiekt en als ik mn vogelvest aan heb weten ze dat ze op mn schouder mee mogen de tuin in dus vinden ze t alleen maar leuk............dus geen stress.......dat is t voordeel als ze gewiekt zijn.........groetjes mirjam

Super bedankt voor de tips Mirjam! Ik ga toch nog eens proberen hem te laten wennen aan een harnas... Want ik ben zelf iemand die graag ga wandelen en ik maak veel wandelingen dus dat zou wel leuk zijn als hij dan gewoon mee kan.

mirjam lamberts
03-11-11, 22:35
oke,succes dr mee.......laat je nog wel even horen hoe t verder gaat........ben benieuwd......amazones zijn pittige vogels en als we elkaar zo kunnen helpen of tips geven is dat toch mooi...........groetjes mirjam

patsy
04-11-11, 12:18
oke,succes dr mee.......laat je nog wel even horen hoe t verder gaat........ben benieuwd......amazones zijn pittige vogels en als we elkaar zo kunnen helpen of tips geven is dat toch mooi...........groetjes mirjam

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte en ik hoop dat ik alleen maar goed nieuws mag brengen!!

patsy
29-11-11, 11:00
Hallo allemaal,

Ik wil jullie graag laten weten dat het nog steeds goed gaat met Kibo...
Hij is eindelijk begonnen met eten uit zijn eerste foerageeerspeeltje te halen. Dus denk dat dit ook op goede weg is.
Alleen heeft hij de afgelopen 3 dagen last van parings/broeds gedrag, waardoor hij al enkele schreeuwbuien heeft gehad. Maar ik verlaat gewoon telkens de ruimte als hij het doet. En als hij bij mij komt dansen zet ik hem terug op de kooi of zijn staander.

heel veel groetjes

trixie
29-11-11, 12:51
Wat klinkt dat goed zeg alleen dat paren en schreeuwgeluid zijn wel minder.
Misschien dat iemand je hierover nog een tip mee kan geven.

mirjam lamberts
30-11-11, 21:13
heey,super dat t goed gaat en hier schreeuwt lorre momenteel ook weer wat vaker.....broedsheid....verveling.....zeg t maar????........heb vandaag de hele kooi verandert en lorre even lekker buiten gezet en later onder de douche gedaan,toen even meegeblert met muziek en nu heerlijk zitten suffen op de kooi en ik een kop koffie.........blijf erbij dat amazones echt bezig gehouden moeten worden en moeten worden geprikkeld.......dat merk ik tenminste wel bij lorre......groetjes mirjam en de gaaien

patsy
01-12-11, 11:55
Ik heb me echt al gek zitten zoeken naar hoelang die broed/paartijd duurt... Maar helaas nog niets gevonden :-)

mirjam lamberts
01-12-11, 22:47
whahaha.......volgens mij zijn daar ook niet echt richtlijnen voor.......gewoon doorgaan met wat je al doet en maar hopen dat t snel voorbij is..........groeten mirjam

Amazone
23-01-12, 01:24
zo heftig.. en vervelend,
ik heb het ook meegemaakt, ik had eerst 1 amazone, die bleef vreselijk schreeuwen als ik wegliep.
negeren hielp ook niet, plantenspuit vind ik echt een slecht idee aangezien ik mn vogels ''douche'' met een plantenspuit en ze niet zeiknat onder de douche zet.
Ik heb het zo gedaan, een amazone erbij, begin is lastig, want ze moeten natuurlijk wennen.
heb ze allebei in een aparte kooi naast elkaar gezet en elkaar aantal dagen laten wennen,
toen ze rustig waren heb ik ze los gelaten, het klikte al meteen tussen die 2.
ze is nu veel rustiger, maar wanneer der 1 gaat schreeuwen gaan ze nu allemaal schreeuwen..
blijft toch een papegaai en aangezien amazone's nogal lekker luid zijn.............
ik zou toch even kijken, een papegaai erbij is misschien wel leuk.. maar misschien kunnen ze wel helemaal niet samen en dan zitje straks met de gebakken peren dat ze elkaar niet mogen, of de een het gedrag van de ander overneemt.
Wanneer mijne nu schreeuwen hang ik een niet te donkere deken over de kooi heen, niet helemaal, maar over de zeikanten en bovenkant zodat ze alleen naar buiten kunnen kijken vanaf de voorkant.
bij mij helpt het! en wanneer ze lief zijn geweest krijgen ze ook weer aandacht!

Ik hoop dat je er wat aan heb.. iedereen heeft zn eigen manier natuurlijk, kwestie van uitproberen
succes en ik blijf je forum volgen!