PDA

Bekijk Volledige Versie : wat zal ik doen...?

linda
09-09-11, 18:59
Hallo!

Met plezier lees ik van alles mee op dit forum. En ik bedenk me waarom ik eigenlijk nooit eerder lid ben geworden :-)
maar goed, dat ben ik nu.

Mijn lieve chico is vorige maand overleden (12 aug) en nu is Chica alleen. Het waren zusjes, en zaten niet samen in 1 kooi. Nu is het een paar weken, maar ik twijfel enorm over wat ik zal doen. Chica is nu 10, en ik heb het gevoel dat ze toch wel een soortgenootje mist. Wanneer ze in haar kooi zit, lijkt het mee te vallen. Behalve dat ze meer roept. Ze is nu erg op mij gericht, en ik vind dat natuurlijk best leuk, maar ik ben geen vogel. Ik merk dat ik het best moeilijk vind; in het verleden kon ze met Chico kroelen, en dat kan nu niet meer.
Ook merk ik dat ze veel sterker reageert op de vogels buiten, wanneer ze een groep halsbandprkieten langs hoort vliegen (en ziet), wordt ze behoorlijk gespannen (dat is tenminste mijn idee erbij) ze gaat dan heel erg vliegen door de kamer, zoekt de spiegel op en roept. Niet alleen bij halsbandparkieten, ook bij kraaien of meeuwen (vogels die je hoort). Ik kan ook maar moeilijk de kamer uit, ze wil het liefst bij me blijven.
Ook heb ik het vermoeden dat ze minder eet, misschien zelfs heel weinig wanneer ik niet thuis ben.
Al met al twijfel alom: zal ik een ventje erbij nemen voor haar? Maar ja, hoe oud moet die dan zijn..? Is het niet te vroeg? Accepteert Chica dat dan wel? Uiteindelijk is zij nu ook 10, en heeft ze 10 jaar met haar zusje besteed (en alleen in de kooi gezeten, wel naast elkaar maar toch).

Wat zouden jullie adviseren??

Gr Linda

chantald
09-09-11, 19:45
Ik zou zelf een kereltjes voor Chica halen. Ze kan nog vele jaren leven en dan is het fijn voor haar dat ze een vriendje heeft. Je zou op zoeken kunnen gaan naar een volwassen kereltje. Er worden nog wel eens vogeltjes aangeboden die niet meer welkom zijn (ik heb zelf ook zo'n vogeltje, Duuk. Echt een schatje). Als je een jonkie neemt, zorg er dan voor dat hij 10 weken voordat ze samen komen te zitten (anders kan je pop hem als haar kindje zien en het dan verstoten als hij ouder wordt). Ik heb zelf vorig jaar een kereltje, Duuk, van 9 / 8 jaar bij mijn popje, Peach, van 2 jaar erbij gekregen. In mijn topic kan je lezen hoe ik heb aangepakt om ze bij elkaar te zetten: http://www.papegaaienforum.nl/showthread.php?251404-Peach-en-haar-kereltje!!!&p=307928#post307928
Je kunt een oudere vogel dus nog wel een vriendje of vriendinnetje geven. Ik denk dat je zal zien dat ze dan weer opleeft.

Broertjes
10-09-11, 01:04
soms zou je willen dat dieren konden praten....

een keus zo maken voor jou is lastig...wellicht kan je bij een goede vogelwinkel een aga 'proberen'...kijken hoe dat gaat..

ik heb in het verleden ook te maken gehad met een sterfgeval van een koppel....ook een ander erbij genomen...en dat is(gelukkig) goed gegaan!In de winkel waar ik kwam...werd er goed gekeken wat goed zou gaan...en mocht het 'proberen'...
maar ik ben geen kenner op dit gebied......

in ieder geval suc6 toegewenst...

groetjes..

linda
10-09-11, 20:24
Hoi!

Bedankt voor jullie reacties, fijn!
Chantal, ik heb idd jouw topic gelezen. Toevallig van de week een reactie gegeven :-)

Martijn, dus jij hebt ook iets soortgelijks aan de hand gehad. Hoe oud was jouw aga toen? Op zich denk ik eigenlijk dat het best goed kan gaan (wrsch heb ik diep van binnen al wel een keus gemaakt..), maar de leeftijd zit ik wel mee. Ik hoop dat het qua gedrag kan, dat een jonge vogel niet te druk is ofzo. Maar, hoe kom ik dan aan een oudere vogel, en natuurlijk erg belangrijk vind ik ook de mogelijkheid om het vogeltje terug te kunnen brengen als het niet gaat. Kan dat wel in een winkel? Zijn daar ook niet alleen maar hele jonge vogels?

Dus, ook twijfel!
Bedankt voor jullie reactie iig!

Gr Linda

Broertjes
10-09-11, 21:33
ik had een jonkie(nog geen jaar) erbij gekregen(mannetje) het vrouwtje was 5 jaar....jonkie was uiteraard onderdanig!
En is goed gegaan :)
hier in mijn buurt zit vogelwinkel...waar ik al jaren kom...en daar is(was) dat 'proberen'mogelijk..

suc6