Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een paar vraagjes over mijn edelman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Een paar vraagjes over mijn edelman

    Hallo, ik en mijn vriend hebben sinds 6 weken een edelman genaamd Phoenix. Hij moet nu rond de 20 weekjes zijn. Het is een lieverd en we zijn heel blij met hem.
    Alleen heb ik het idee dat hij niet zo blij is met ons, niet dat hij gemeen tegen ons is maar hij lijkt ook niet erg van onze aandacht te genieten.
    's nachts of overdags als wij er niet zijn zit hij in zijn kooi:



    Ondertussen hebben we alleen het speelgebied op de kooi weggehaald omdat we een javaboom voor hem hebben gekocht, een week nadat we hem hadden zodat ie daar zo snel mogelijk aan kon wennen:



    Daar zit hij op zodra we wakker zijn of thuis komen en daar vermaakt ie zich prima op voor zover wij kan zien. Hij speelt met alle speeltjes en is vaak druk aan het klimmen en klauteren en 's avonds valt ie er ook altijd op in slaap, en als het tijd is om naar bed/zijn kooi te gaan is meneer het daar ook niet mee eens. Hij stapt dan niet op mijn hand en als ie er eenmaal wel op zit dan, wilt ie bij de kooi weer niet afstappen haha.

    Voor de rest gaat het met het opstappen eigenlijk wel goed. Toen hij hier kwam snapte hij totaal niet wat er van hem verwacht werd toen ik mijn hand voor hem hield. Maar na een week had ik hem dat al aangeleerd dmv zonnepitjes.

    Maar nu dus het punt waar ik een beetje mee zit, als ik hem dus bij me neem om op de bank te gaan zitten en hem even lekker de aandacht te geven dan lijkt hij dat dus helemaal niet leuk te vinden. Eerst blijft hij gewoon heel stil zitten en dan ben ik lekker tegen hem aan het kletsen maar na een minuut of 5 gaat ie al weer panisch om zich heen zitten kijken richting of de kooi of zijn boom. Ik zet hem dan niet meteen terug maar ga gewoon door met praten. Dan gaat hij vanaf mijn arm proberen richting mijn schouder te klimmen wat hij van mij niet mag omdat ik dat gewoonweg niet wil hebben. Als hij door heeft dat dat niet lukt dan gaan ie door zijn hurkjes om wegvlieg bewegingen te maken. Hij probeert het bijna nooit maar het geeft wel duidelijk aan dat ie weg wilt bij mij. Ook als ie op zijn boom zit ga ik vaak genoeg bij hem zitten (zijn boom staat naast de bank) en dan ga ik samen met hem met zijn speeltjes spelen of tegen hem praten.
    Soms loop ik ook wel is met hem door het huis om hem een beetje te laten wennen aan de andere kamers in het huis.
    Best vaak als ik hem op mijn hand neem zit ie de eerste minuut ook een beetje te trillen dat volgens mij duid op bangigheid.
    Nu met het lekkere weer neem ik hem ook wel is mee naar buiten en hij lijkt wel te genieten van het zonnetje alleen is dat ook niet van lange duur als ie na 10 minuten zijn kooi binnen weer heeft gespot.
    Hij gaat ook om de 2/3 dagen onder de douche, eerst alleen met de planten spuit maar nu doe ik het ook met de douchestraal wat ie wel eng vind maar misschien is dat gewoon wennen? want de plantenspuit lijkt ie geen problemen mee te hebben.
    Ook doet ie ons soms bijten, niet echt bijten of uithalen is het maar meer knabbelen.
    Het doet ook geen pijn en is dus makkelijk te negeren wat we dus ook gewoon doen.
    Alleen vraag ik me af waarom hij dat doet en of we het hem op een andere manier kunnen afleren omdat ik er persoonlijk niet zo'n probleem mee heb maar soms komen er vrienden van ons langs die heb dan even op zijn buikje willen aaien ofzo en dan "bijt" ie maar hun denken dan dat ie echt gaat bijten en dat het pijn gaan doen dus trekken ze hun hand weg. Ik ben dus bang dat ie hierdoor echt gaat leren bijten zeg maar, wat ik natuurlijk niet wil.
    Waar ik ook een beetje mee zit of wat soms onhandig is, is dat hij niet op vlakke oppervlaktes durft te stappen. De salontafel, eettafel en andere oppervlaktes krijg ik hem niet zover van mijn hand af te stappen. Het enige is het aanrecht omdat ik hem daar wel eens weeg maar ook dan vind hij het niet prettig. (ook waarschijnlijk omdat hij uitglijd op het gladde aanrechtblad) Misschien dat zijn nagels te lang zijn?
    Uiteraard probeer ik al zijn gedrag waar ik blij mee ben te belonen alleen soms pakt ie het niet van me aan waardoor dat dus een beetje mislukt (omdat ie beledigd is misschien?)
    Nou dit waren dus mijn vraagjes.. Ik vraag me dus af of ik het allemaal gewoon wat meer tijd moet geven of dat er dingen zijn die ik absoluut niet goed doe. In dat geval hoor ik het vraag want ik wil het gewoon goed doen voor hem en zijn vertrouwen winnen zodat we beide meer van elkaar kunnen genieten dan dat wij nu doen.
    Ik hoor graag ervaringen of adviezen!

    ps: wat wegen jullie edels ongeveer?

  • #2
    Niemand die mij met 1 van de dingetjes kan helpen?

    Comment


    • #3
      Ik denk dat het meeste nog wennen zal zijn, hij moet aan jou wennen, zijn omgeving, zijn kooi, zijn speelplek, andere huisgenoten, zichzelf ontdekken en noem maar op. Gewoon zo door gaan. Gewoon als je tv gaat kijken over de bank laten lopen leg wat speelgoed neer geef hem afentoe een lekkernij. Hij leert zich vanzelf ontspannen.

      Een edel is over het algemeen geen kroel vogel dus weet niet wat jij van hem verwacht? Zoiezo kun je niet verwachten dat visite die binnen komt hem even over zijn buik aait?? Dat laten weinig papegaaien toe en waarom? Waarom zou je dat willen. De visite die hier komt laat ik ook niet gelijk aan ze friemelen enzo, gewoon lekker een praatje maken en als de vogel meer wilt merk je het vanzelf wel. Dan zet ik hem bv op de bank bij de visite op de knie of leuning maar aaien niet hoor.. Dat doe je met een hond of kat met een papegaai is dat anders.

      Ik zou ook even een knauw geven als visite even aan mijn buikje komt aaien..
      Maar goed geef hem overal wat te doen, als ze op de bank erbij komen zitten leg ik altijd wat speelgoed en nootjes neer.. Mijn grijsje gaat gewoon lekke zitten en poetsen maar mijn jardine wilt druk zijn en spelen en lekker kauwen opalles..

      Sucses met je edeltje, lees anders nog een www.koppiekrauw.com door mischien heb je er iets aan!
      Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
      sigpic

      http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

      Comment


      • #4
        Nee ik weet dat het geen kroelkipjes zijn en dat verwacht ik ook absoluut niet van hem.
        Ik probeer het ook leuk voor hem te maken met speeltjes en iets lekkers maar dat wilt ie dan niet eens aannemen en de speeltjes bekijkt ie dan ook niet terwijl als hij op zijn boompje zit kan ik wel leuk met hem samen spelen dus hij voelt zich niet zo gemakkelijk dat ie dat op de bank of ergens anders wilt doen blijkbaar. En hem los op de bank zetten gaat niet eens haha want meneer stapt never nooit van mijn hand af.. Zodra ik me hand op de bank leg klimt ie weer omhoog me arm op ipv op de bank te stappen. Vind ie ook nog eng denk ik.
        En over de visite, het is niet zo dat iedereen die binnenkomt aan hem gaat zitten maar een vriend van ons die een paar keer per week langskomt wou hem ff aanhalen en toen "beet" ie.. het is idd logisch dat ie het doet misschien ook omdat ie hem nog niet zo goed kent. Gister deed ie het al niet meer bij hem dus het is gewoon wennen op dat punt denk.
        Echt bijten doet hij overigens niet hoor haha want van de week was ie druk aan het spelen 's morgens.. hij is altijd heel actief rond een uur of 8. Toen zat hij dus in zijn kooi en liep al zijn speeltjes te pikken en druk met zijn vleugels te wapperen en ik hing even een speeltje goed en toen pikte hij mij perongelijk ook.. niet gemeend dus maar was wel een hapje van me vinger dus hij kan het wel! Maar dit was gewoon een ongelukje van hem want normaal doet ie alleen knabbelen.
        Hij begint ons de laatste 3 dagen opeens wel te roepen in de ochtend. Begint ie heel hoog en kort te gillen omdat we volgens hem blijkbaar te lang op bed liggen haha.

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X