PDA

Bekijk Volledige Versie : verlieft op speeltje

rambo en rocky
03-01-11, 18:10
hoi

mijn aga heeft een hele tijd met een soort speeltje in de kooi gezeten, hier ging hij ook 'tegen aan rijden'. aangezien ik thuis in een moeilijke situatie zat en weinig tijd had voor mijn aga (2maanden) had ik zijn speeltje niet vervangen. nu heb ik zijn kooi opnieuw ingericht met andere speeltjes en lijkt mijn aga op zoek te zijn naar zijn oude speeltje. hij vliegt de kamer rond, kijkt overal, piept veel. als ik zijn speeltje tervoorschijn haal weet hij niet hoe snel hij daarnaar toe wilt gaan om erin te hangen.

nu vraag ik me af wat verstandig is, speeltje terug in kooi doen? of er juist uithalen?
kan het kwaat dat hij het speeltje als een betere vriend ziet nu dan mij? vogel zit alleen in zijn kooi.. is het gek dat hij paargedrag met speeltje vertoont? heb het idee dat ik nu op de 2e plaats kom en op de 1ste plaats zijn speeltje... :(

wat denken jullie?
ps ik heb nu btw wel weer tijd voor mijn lieve aga... gelukkig maar!

marijke en choco

kathy
16-11-11, 12:50
perry had periodes waar hij niet te pruimen was alleen maar rijden nu heeft hij een speeltje gevonden waar hij op kan rijden
waar ik heel blij mee ben hij is minder geficeerd op mij en liever als hij uit de kooi is wat heel veel is en als hij toch vervelend is zet ik hem terug en gaat op zijn speetje
en een tijdje later mag hij er weer uit en is hij weer vrolijk en lief
dus hier helpt het wel degelijk en ik zou het speelltje niet vervangen

shivas
16-11-11, 17:29
ik zou het speeltje ook in de kooi laten, en zeker niet er in en dan er weer uit, dat brengt veel stress voor je vogel met zich mee

als hij er niet meer naar om kijkt omdat jij meer tijd voor m hebt dan zou ik het er alsnog uithalen, maar nu niet

Mark en Kio
20-12-11, 14:31
Je geeft niet duidelijk aan wat het speeltje is. Spiegels kunnen een averechts effect hebben. Je vogel kan gaan geloven dat hij niet alleen in de kooi zit. Denkt hij dat hij een maatje heeft in zijn kooi, dan zal hij afstand nemen van jou. Aga's hechten zich namelijk maar aan 1 persoon of andere aga. Ziet hij het speeltje in de kooi aan voor een aga dan zal hij jou meer gaan negeren en zal jouw band minder worden. Het beste is om bij de aanschaf van een nieuw speeltje te kijken hoe je vogel erop reageert. Obsessief gedrag is niet goed. Mijn mening is dan speeltje verwijderen en meer aandacht schenken aan je vogel.

In jouw geval heeft je vogel zich al gebonden aan het speeltje. Pak je het nu weg dan zal hij gaan rouwen om het verlies van zijn levenspartner. Als je toch besluit om het weg te pakken zorg er dan voor dat je een paar uur per dag actief met je vogel bezig bent zodat hij zich weer aan jou kan gaan hechten. Het is moeilijk om een uitsluitend antwoord te geven omdat je de situatie voor jezelf moet zien. We reageren nu aan de hand van jouw interpretatie van de situatie. Maar wie zegt dat jij het gedrag goed hebt begrepen? In elk geval is meer aandacht aan je diertje besteden, het beste advies in deze situatie.

Succes!