PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw vogeltje met eitjes

Scarlet
02-01-11, 19:11
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zou jullie graag om advies willen vragen.
Ik heb een mannetje van 7 jaar oud. Hij is tam en erg lief. We hebben een tijdje een vrouwtje erbij gehad, maar zij was ernstig mismaakt en vond het maar niets als hij met haar probeerde te kroelen.
Zij is al enige tijd overleden en we vonden het zo sneu dat hij alleen zat...
Vandaag hebben we een vrouwtje van iemand overgenomen. Ze heeft twee eitjes gelegd, die hebben we mee genomen. De eitjes zijn niet bevrucht. Zij zit nu in een andere kooi die naast de kooi van het mannetje staat.
Mijn vraag is of het verstandig is om de eitjes bij haar te laten. Ze is erg beschermend, ook naar het voer, en bijt ons behoorlijk hard. Tot nu toe maakt ze wel lieve geluidjes naar ons mannetje, ik zie nog geen agressief gedrag. Hebben jullie nog tips?

Miss Purpel
02-01-11, 19:59
Ik ben geen super kenner maar heb reeds genoeg gelezen om te durven stellen; laten liggen, tot ze er niet meer naar om kijkt. Anders gaat ze opnieuw leggen. Kenners mogen me tegenspreken maar ik denk niet dat ze dit gaan doen. Verder geef haar de tijd om aan haar nieuwe omgeving te wennen een andere atmosfeer en andere mensen. Zelf heb ik sinds maandag een aga erbij en dit gaat zo vlot; de kooien stonden eerst in verschillende ruimtes ze konden elkaar horen maar niet zien. s' avonds nam ik hen beide en stelde hen even voor :) aan elkaar. Na twee dagen hebben we de kooien naast elkaar gezet met een beetje afstand en als we zagen dat ze goed op elkaar reageerden schoven we de kooien dichter (dit ging hier zeer snel) dan hebben we de deurtjes open tegen elkaar geplaatst (bleven wel in de buurt) ...

Het is maar een idee van aanpak he je ziet maar. Ik raad je aan hier veel rond te neuzen en zelf je gevoel te gebruiken.

Grtjs en succes

shivas
02-01-11, 22:28
ik denk ook dat zolang er eitjes zijn je nog niet kan koppelen aan elkaar.
het popje zal nu ander gedrag vertonen dan anders. ze kunnen via de kooien wennen aan elkaars aanwezigheid, maar laat het popje eerst haar ding met de eitjes doen.

laat de eitjes dus liggen en als ze er geen interesse meer in toont haal je ze weg en begin dan aan het koppelen van de 2 samen.
kleine stapjes tegelijk.
op het forum staan veel verhalen hoe andere dat gedaan hebben, daar zal je vast dingen uit herkennen.
succes ermee