Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ara Nobilis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ara Nobilis

    Sinds gisteren zijn wij eigenaar van een jonge Nobilis, chico (we kunnen er evt noch chica van maken )
    Wij hebben helaas onze Alexander weg moeten doen. Het was niet te doen met z'n gekrijs
    Chico kan er ook wat van, maar dit is minder erg en minder vaak / lang.
    Hij komt nu al naar je toe gevlogen.
    Nu zou ik graag wat tips willen ivm de voeding. Wat mag hij of zij natuurlijk, eten.

    Ik heb hem vandaag een dadel gegeven, (natuurlijke dadel, niet gesuikerd) en hij blijkt ze best lekker te vinden. Ook haalt hij vooral de gedroogde vruchten uit z'n voer.
    Hoeveel drink zo'n diertje
    Ik weet dat ik de Alexander bijna nooit heb zien drinken, en als was dat en slokje.
    Chico heb ik vandaag al 4 keer zien drinken, en dan nam hij een 10 tal slokken. Is dat normaal
    Verder een vraag over z'n geur. Ik heb nog nooit een vogel gehad die een lijfgeur had. Hij dus wel. Hij ruikt net naar een paar gympen die je de hele dag hebt aangehad

    Alvast bedankt voor evt reakties

  • #2
    Hoooii,

    Leuk een nobilisje, heb er ook eentje.
    Wacht maar haha, over een tijdje zul je wel anders denken over het volume, heb ook alexanders gehad, zowel in huis als in de voliere en inderdaad kunnen die hard schreeuwen maar als ik mijn nobilis soms eens hoor dan gaat dat er toch wel overheen, gelukkig schreeuwt die van mij niet zo veel.
    Die van mij heeft ook echt een eigen geur, alle vogels trouwens, vind het altijd wel lekker ruiken haha. Kan me voorstellen dat die van jou dan wat minder ruikt als ik naar mijn oude schoenen kijk :-/
    Die van mij is ook een aparte qua eten, ara's horen volgens mij vet te eten maar die van mij laat de zonnebloempitten als laatst liggen, hij vind vooral die droge harde maïskorrels lekker waar volgens mij totaal niks lekker aan is haha. Van fruit moet ie ook niet veel hebben maar dat gaat steeds beter, hij snapt alleen nog niet dat ie ook fruit gewoon met z'n pootje vast kan pakken net als z'n zaadjes, raar beest
    Ik geef hier alle vogels iedere dag een bak met zaad en een apart bakje met fruit en groente, 3 keer per week ook een apart bakje met eivoer, het zaadvoer moeten ze van mij gewoon opeten anders eten ze alleen de lekkere dingen eruit en met de rest denken ze "je bekijkt het maar ik wil nieuw voer" wat ze absoluut niet mogen is avocado, eigenlijk is alles wat voor ons slecht is niet goed voor ze, patat, chocola, koffie etc.. Dat wil niet zeggen dat ze het niet lekker vinden hoor, maar dat geld ook voor mensen denk ik ;p
    Ik let er eigenlijk nooit op of mijn vogels drinken, zie het ze wel doen hoor daar niet van maar heb me er nooit zorgen over gemaakt, gelukkig is dat ook niet nodig geweest.

    Veel plezier met je nobilis!
    http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

    Comment


    • #3
      Hoi, Ik ben er weer, met een update van onze Chico.
      Wij hebben hem ondertussen goed 2 weken en zijn er zeer blij mee. Hij heeft zich al volledig aan mij gehecht. Helaas is hij/zij niet zo gek op m'n vrouw, als ik er bij ben zit hij zo weer bij mij. Bij onze zoon valt het nog mee.
      Hij komt in m'n nek zitten om te slapen of om zich te poetsen.
      Ook vind hij het heerlijk om in geaaid te worden.
      Echter vind ik het raar dat, wanneer ik hem kriebel in z'n hals of onder z'n oog dat hij een lange nek maakt en snavel volledig open doet, alsof hij moet kokhalzen
      Ook hebben we problemen met de voeding gehad. Hij vertikte het om zaad te eten. Hij haalde alleen de zonne pitten uit z'n voer. Ik heb toen alle pitten eruit gehaald zodat hij het zaad wel moest eten. Dus niet, na 2 dagen "staken" heb ik het maar opgegeven. Ook pellets wilde hij niet eten.
      Ondertussen heb ik dus een tip gekregen, daar hij zeer nieuwsgierig is, moest ik doen alsof ik het zelf ook at. Nou het werkte perfect. Hij kwam z'n "brokje" meteen halen, en na 2 dagen eet hij gewoon pellets. Roudybush moet hij niet hebben, wel eet hij nu Zupreem fruit flavor.
      Zo heb ik hem ook ondertussen appel en paprika leren eten.
      Op water is hij nog niet zo gek. Dat mijdt hij als het kan.
      Ik neem hem echter mee onder de douche en maak hem en beetje nat.
      Een tweede probleempje is z'n gedrag. Hij heeft af en toe de neiging, als hij in z'n kooi zit z'n poot vast te pakken met z'n snavel, hij houdt deze dan vast. Hij hangt dan bv aan de tralies en laat deze met z'n andere poot los, zodat hij naar onder tuimelt. Of hij zit op de bodem van z'n kooi, pak weer z'n poot vast, en duwt zich zelf vooruit. Wat hij ook doet is z'n vleugel vast pakken met z'n snavel en kopje rol doet.
      Nu reageer ik daar niet op, maar de eerste keer schrok ik toch.
      Het leek net alsof de vogel z'n laatste minuten ingegaan waren.
      Op een Duits forum werd ik bijna als dierenbeul uitgemaakt. Hoe ik het durfde om maar EEN vogel te houden en dan nog in zo'n kleine kooi (60x60x180), (ik heb op op koppiekrauw gezien dat een kooi voor een grijze roodstaart min 72x72x72 moet zijn, Chico is een stuk kleiner, dus valt onze kooi best mee denk ik).
      Het gedrag wat hij vertoonde voorspelde grote problemen in de toekomst daar hij pas 12 weken oud is en dit al deed. Ik moest meteen voor een 2e vogel zorgen om erger te voorkomen.
      Echter lees ik op koppiekrauw dat daar ook weer de nodige problemen mee verbonden zijn.

      Comment


      • #4
        Natuurlijk is je kooi groot genoeg zo'n grote kooi heb ik ook niet en ik heb er twee. Een vriend van mij heeft er maar een en dat gaat heel goed als je maar voldoende aandacht geeft. die mensen stellen zich gewoon een beetje aan ik vind je helemaal geen dierenbeul en zo te horen laat je de vogel ook voldoende los dus dat komt allemaal wel goed. En die gekke dingen die hij/zij doet gaan misschien van zelf wel over .

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X