PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom vertoont hij dit gedrag?

vogelfreakje
25-10-10, 15:04
Wij hebben onze geelvoorhoofd amazone al 10 jaar vanaf 6 weken oud.
Heeft ons nooit gebeten.

Toen ik hem na mijn vakantie ging ophalen bij het logeeradres, wilde ik hem aaien door de kooi.
Tot mijn verbazing beet hij mij tot bloedens door in mijn vinger.
Ik moet wel zeggen dat hij zoals ik het altijd zeg in een gekke bui was.
Dan krijgt hij fel orange flitsende ogen, zet zijn staartveren uit, kuif komt iets omhoog, gaat met zijn tong langs zijn snavel. gaat rondjes draaien en napraten.

De laatste tijd heeft hij steeds die gekke buien, als ik niet oppas bijt hij mij weer in de vinger.:mad:
Als hij dat wil doen krijgt hij een corrigerende tik op zijn snavel, nu vloog mij mij aan toen ik dat deed.
Als hij in de kooi zit en ik kijk naar hem, beginnen zijn ogen weer te flitsen.
Ik negeer hem als hij dat doet.
Wat moet ik aan dit gedrag doen? en weet iemand waarom hij dit doet?

PuraVerde
25-10-10, 15:35
Hallo,

Klein adviesje misschien. Als je goed zoekt op internet en globale regels voor de opvoeding van papegaaien dan moet je weten dat je een vogel geen corrigerende tik mag geven.

Bij een hond werkt dit, bij een vogel niet. Hij zal hierdoor jou hand nooit 100% vertrouwen. Krijg ik een tik of gaat hij mij aaien.

Jij doet leuke dingen met je hand maar als iets niet goed gaat kan die hand ook een tik geven, een papegaai zal dat nooit vergeten.

Ik raad je aan om dan gewoon weer bij de basis te beginnen. Bijten = weglopen en negeren, ook niet verbaal op zijn flikker geven, gewoon niks zeggen en weglopen. Na een minuut of 10 probeer je gewoon opnieuw, geef hem een nootje of iets anders lekkers. Je zult echt zijn vetrouwen weer moeten winnen.

Daarnaast altijd letten op gemoedstoestand van de vogel, de mijne heeft ook ooit zijn dag niet, dan gewoon niet aaien. Dat laat hij vanzelf wel merken.

Een ander punt wat het kan zijn is hormonale toestand. Een soort periode waarin zijn hormoonspiegel hoger ligt dan normaal omdat hij wil paren etc. Hierdoor wordt hij agressiever, ook naar het baasje. Daar kun je weinig aan doen als alleen hem wat meer met rust laten als hij dat gedrag vertoond. Zorg voor verse takjes etc. zodat hij kan afreageren en dat hij zijn energie kwijt kan.

Succes!

miranda zanting
25-10-10, 21:06
PuraVerde,

Een corrigeerende tik werkt NIET voor honden!!! Ook voor een hond geldt: de hand is leuk, daar wordt ik mee geaaid en daar komen lekker dingen uit.

PuraVerde
25-10-10, 23:12
Sorry als dat zo overkwam. Het woord corrigerende tik heeft vele vormen. Uiteraard bedoel ik de zachte vorm zoals de Dog wisperer ook ooit doet, dus corrigeren.

Ik ben t eens dat een tik ook daar niet op zijn plaats is. ;)