PDA

Bekijk Volledige Versie : welke amazone en man of pop????? advies gevraagd

PuraVerde
05-10-10, 16:54
Hallo hallo,

Ik ben nieuw op dit gedeelte van het forum omdat ik zelf in het bezit ben van een groenvleugel ara en er een blauwgele bij komt alleen mijn vriendin is helemaal verliefd geraakt op amazonepapegaaien.

Nu willen we komend jaar een amazone aanschaffen maar zitten we nog met enkele vragen. Hopelijk kan iemand hier ons helpen/ adviseren.

Ze wil een kleine amazone soort, welke soort zou dan het meest geschikt zijn???

De vogel wordt van haar en is het dan belangrijk dat het een man is, of kan een popje ook?? En vrouw / vrouw geeft dat geen problemen dan, zoals meer naar mij toe neigen?? etc etc.

Bij hoeveel weken zijn amazone's bijna zelfstandig?? 1 of 2 papjes geven is geen probleem.
En wat zijn een beetje de actuele prijzen voor een handtamme (dus deels handopfok) amazone papegaaitje??

Ik verneem graag jullie reacties.

Gr

jokesfokes
05-10-10, 17:03
Ik denk dat je gewoon eens moet gaan surfen op het internet, en zoveel mogelijk lezen over de verschillende soorten amazones, zelf heb ik een geelvoorhoofd en een blauwvoorhoofd, en klein soort is de albifrons nana, maar sommige zeggen dat die niet echt geschikt zijn voor de huiskamer. veel lawaai dus.
Amaones zijn over het algemeen een stuk luidruchtiger dan andere soorten. en het na een bepaalde persoon trekken, zegt ook niet altijd wat, denk niet dat er daar verschil in zit met man of pop, hun kijken niet naar onze sexe, maar meer ik mag jou wel of niet. Van de amazone soorten hoor je vaak dat zo gauw ze broedrijp worden ze moeilijker gaan worden in de omgang, ik heb zelf ook zo'n heethoofd zitten, die me dan grijpt waar die maar kan, maar dit alleen in de broedperiode, dus dan laat ik hem wat meer links liggen. Zelfstandig worden begint rond de 12 weken, de 1 is wat vlotter dan de ander, zal ook per baby verschillen.
Denk dat je toch moet kijken wat je zelf mooi vind, welk soort en de grote. als je daar uit bent kun je meer vinden over die betreffende soort, want er zijn best aardig wat verschillen in karakter.

PuraVerde
05-10-10, 17:27
Hallo Joke,

Wij zaten te zelf te denken aan een Venezuela amazone, Niet dat ik die de mooiste vindt maar ze zijn wat kleiner en ik ken iemand die er zo een heeft. Hij heeft er totaal geen problemen mee.

Daarnaast is de witvoorhoofd en geelwang amazone ook bij ons in the picture.

Ik heb uiteraard al flink het internet afgestruind maar veel info is op elkaar gebaseerd en qua gedrag staat er ook overal hetzelfde, vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die er persoonlijke ervaringen mee hebben.

Uiteraard ligt het ook aan de aard van het beestje en ze zijn idd niet allemaal hetzelfde. Qua schreeuwen zullen de verschillende soorten ook niet echt veel van elkaar af liggen denk ik, enne ben een ara en kaketoe gewend dus ik kan wat hebben haha.

Ik zal het nog iets toelichten dan, een wat rustige niet grote amazone soort met vaardigheden tot spreken etc. uiteraard huiskamer geschikt.

In ieder geval alvast bedankt voor de informatie :)

Gr. Jeroen

wing lady
05-10-10, 22:00
Hallo ,

wij hebben ook een geelvoorhoofdamazone , en een groenvleugel , blauwgele ara en nog 2 kaketoes .
Toen wij onze amazone aankochten hebben ze ons aangeraden een geelvoorhoofd amazone te nemen omdat deze niet eenkennig is , dus sociaal voor heel het gezin , ook een goede spreker is .
Nu zijn we 3 jaar verder en ik moet zeggen , ze hebben gelijk gehad , iedereen van ons gezin kan en mag aan hem aankomen , is een vrolijke vogel die zingt , fluit en een hele vocabulaire heeft ,ja kan soms ook wel roepen en krijsen , maar hij luisterd wanneer ik zeg dat hij moet ophouden , anders gaat hij de time outkooi in .
maar toch opassen , hem of haar niet bij de groenvleugel zetten , de onze heeft al 2x in zijn pootje gebeten toen ze samen in de grote buitenvoliere zaten , hij heeft geluk gehad dat het maar verwond was en dat z'n pootje er niet af was .
groetjes

robinschaft
05-10-10, 23:20
Hoiii,

Ik had als logé een geelwangamazone en een grijsje, allebei geen vogels voor mij. Amazone beet alleen maar en die grijze was zo eenkennig als wat, hadden ook leuke buien hoor, vooral die grijze kon lekker kletsen maar het zijn geen soorten waar ik echt fan van ben vooral de amazone's niet. Nouja, de geelwangamazone niet, de rest weet ik eigenlijk niet zo goed..

jokesfokes
06-10-10, 14:34
De meeste problemen beginnen ook pas als ze echt broedrijp zijn dus een jaar of 5/6 zijn, django is nu 7 jaar en ik merk dus al een paar jaar dat tijdens de broedperiode dat hij echt heel fel is na iedereen, bijt dan ook echt hard, hoor mijn botten gewoon kraken ;) dan laat ik hem dus echt met rust dat is voor iedereen beter, de geelvoorhoofd behoort toch tot de hot 3 en zijn de felste onder de amazones samen met de dubbele geelkop en de blauwvoorhoofd. Ik heb dus 2 van de 3 hier thuis zitten. Merk wel dat Kaya de blauwvoorhoofd, mijn beschermt tegen django als die in zo'n bui is. Kaya is jonger dan django. die word 4 volgend jaar dus zit er ook aan te komen. Maar voorlopig is ze nog erg lief naar ons.
De venezuela is ook een mooie vogel, en die kunnen ook leren praten. zijn wat rustiger dan de andere soorten.

Showtime
06-10-10, 14:55
Is een Jardine niets :P hihi

Iets kleiner als een grijze, minder eenkennig wel net zo rustig kan een aantal woorden leren spreken (niet zoals een grijze) Zijn wel iets speelser dan een grijze. Ik ga er over een paar weken een ophalen en zal het forum op de hoogte houden hoe zijn karakter etc is.

Zelf vind ik de blauwvoorhoofd amazone het leukst maar laat wel erg graag van zich horen en wil nog weleens zeurderig overkomen vind ik. Er zijn vast amazone kwekers die verschillende hebben zitten en je er meer over kunnen vertellen. Ik zelf vind amazone's erg druk maar het scheelt dat jullie ara's hebben dan ben je al een hoop gewend denk ik. Sucses met jullie keuze ik blijf het volgen:cool:

koekoek
19-10-10, 14:50
:) hahaha! hallo Puraverde,.. leuk dat je onze Jacky zo neer zet op het forum!

Tja,.. hij is makkelijk heeft nog nooit gebeten en wij hebben nooit last gehad met "broeds" zijn (Jacky is een Oranjevleugel Amazone man)
Vooral kinderen hebben een grote aantrekkingskracht op hem, maar ook volwassenen zoekt hij vrolijk op.... (de vogel is volgends het principe van Hooimeijer's 5 stappen protocol opgegroeid)
En vooral tussen mijn handenbindende ara's valt hij erg goed op door zijn rust,.. wij hebben ooit 350,- euro voor hem betaald,.. koopje toch? ;)

Succes met jouw super lieve Machu, en wij geloven in jou dat jij je vogels goed zal opvoeden!

Jij zoekt een clone van Jacky??? :p