PDA

Bekijk Volledige Versie : broeden

joland
31-05-10, 17:27
hallo allemaal

ik heb 2 aga`s een mannetje en een vrouwtje.
ze kunnen het heel goed vinden want ze hebben nu al het 4de nest achter elkaar gelegd. da is nie zo erg maar ze leggen het steeds als de andere jongen nog nie uit het blok zijn. en na het 2de ei is het dus ruzie want dan moeten ze weg. wat kan ik doen om er voor te zorgen dat ze na dit nest een tijd rust pakken tot het volgende nest?

eric.

dijkkamp
01-06-10, 09:59
hallo eric,

ja lastig om maatregelen te nemen als er nog jongen in het blok liggen.

enkele maatregelen die je zou kunnen proberen als er geen jongen zijn ;

eivoer minderen tot 1 x per week
wat schraler voeren
wat minder daglicht uren

en ja 4 x achter elkaar is welk veel hoor en ja ze zouden eigenlijk rust moeten nemen en je zou zodra de jongen uitvliegen dus maar gewoon het blok moeten verwijderen en de eitjes die nu gelegt worden vervangen voor neppers.

joland
03-06-10, 17:08
ze kregen deze keer al minder eten en eivoer maar het helpt nog nie veel.
en het broedblok zou ik er graag uithalen maar als er nog jongen in zitten word da beetje moeilijk.
maar ga nu proberen na dit nest er alles aan te doen dat ze even rust pakken.

heb het eerste ei al verwisselt maar denk da ik de rest maar laat liggen want laatste keer hadden ze 7 eieren. dus da is wel beetje veel

Danny
03-06-10, 23:12
Inderdaad, de eieren eruithalen en van zodra de jongen zelfstandig kunnen eten het broedblok eruit halen.

Het is inderdaad beter van de vogels wat rust te gunnen, 4 broedrondes na elkaar is veel, ik doe nooit meer dan 2 rondes per jaar.

joselito
09-06-10, 15:39
Ah danny wie we hier hebben. Inderdaad 4 ronden kweken is teveel van het goede en komt dan nog een ruiperiode erbij dan heb je 5 inspanningsperiode die zeer veel energie vraagt en waarbij je mogelijks vroeg of laat je pop zal kwijt geraken.

mvg

joland
09-06-10, 18:33
ik wil ook nie da ze zoveel nestjes hebben maar ze doen het zelf en probeer het te stoppen want wil mun vogels nog nie kwijt. maar ze weten nie van ophouden

joselito
10-06-10, 11:10
Neem alles wat kan stimuleren tot broeden weg.

mvg

shivas
10-06-10, 14:08
als je de eitjes vervangt voor nep eitjes, gaan ze daar op broeden een paar weken, dan zijn hopelijk de laatste jongen groot genoeg om het broed hok eruit te halen. zo heb ik het gedaan.
de ouders gingen wel weer paren , ik heb toen 3 nachten een doek over de kooi gehangen, om het aantal uren licht korter te maken, en toen was t rustig. gaat nu al weer paar weken goed, dus geen ge paar meer. dus geen eitjes