Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voliere gekocht, en nu??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Voliere gekocht, en nu??

    Hallo,

    Ik zal me eerst even voorstellen (is wel zo netjes bij mijn 1ste post )

    Denise is mijn naam en ik heb op dit moment 2 grasparkietjes (Rasta & Reggae) binnen in een kooi. Omdat we een jaar geleden zijn verhuisd en nu eindelijk een tuintje hebben willen we ze aankomende zomer naar buiten doen en een paar vriendjes (Nog 1 of 2 koppeltjes) geven!

    De voliere (77x73x180) met nachthokje (40x10x10) hebben we al gekocht, maar wat nu?! Waar moeten we nog aan denken?

    De bedoeling is nu dat we 's winters de kooi in de schuur (enkelsteens) zetten. Lijkt mij dat ze dan nog een warmtebron nodig hebben.
    Wat is een goedkope (qua stroomverbruik), maar wel goede oplossing? En vanaf welke temperatuur hebben ze die extra warmte nodig?

    Is er in dit formaat voliere een kans dat ze gaan broeden? En zo ja, wat moet ik daar dan extra voor aanschaffen?

    Kan ik ze het beste allemaal tegelijk in de voliere plaatsen of zal ik eerst de 2 die nu binnen zitten laten wennen?

    Qua voeding krijgen ze nu gewoon fijn parkietenzaad met een schepje eivoer erover en apart hangt er grit wat ze altijd tot hun beschikking hebben. Ook sepia en een mineraalblok hangt erin, maar die laatste is niet zo geliefd geloof ik! Veranderd er nog wat wanneer ze naar buiten gaan?

    Ook zou ik het leuk vinden om een mini boompje (in pot!) erin te zetten waar ze een beetje in kunnen schuilen/scharrelen enz. Wat is dan een goede optie?

    Is het mogelijk om met het grondoppervlak van dus 77x73 een (of 2) kwarteltjes te houden?

    Genoeg vragen dus, maar ook ongevraagd advies is van harte welkom!!

    Alvast bedankt voor de reacties!
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Het blok vindt ik toch redelijk groot hoor. Hang daar paar berkenestblokjes in en kweken zullen ze ook hoor. Ik zou maar 2 koppels erin houden en niks anders.

    mvg

    Comment


    • #3
      Wat ik me even afvraag, gaat dat wel goed een houten voliere en grasparkieten? of zijn dat niet zulke erge slopers ???
      Chester en Samba
      Yoda en Navy

      Comment


      • #4
        Normaal gezien zijn het gn slopers.

        mvg

        Comment


        • #5
          Hehe, eindelijk kon ik mijn inloggegevens weer terughalen

          Inmiddels is de voliere in elkaar gezet en gaan Rasta & Reggae overdag lekker al naar buiten. 's Avonds gaan ze weer terug in hun binnenkooi hoor, we beginnen pas met de nacht als het warm genoeg blijft (min. 8 graden toch?)!

          Zoals we het nu bekijken gaan we idd maar voor 1 koppeltje extra en idd geen kwarteltjes e.d.

          De doorgang van het nachthok bleek te klein (en te weinig ruimte om die groter te maken), dus hebben we er meteen een specifiek voor parkietjes gekocht! Moet ik daar zaagsel oid in doen?

          Van het idee om een pot met plant erin te zetten zijn we ook al afgestapt, we gaan nu zoeken naar een flinke "dode" tak. Kan dat zomaar met iedere houtsoort?

          Wederom vragen.....!!!

          Comment


          • #6
            IK had vroeger ook grasparkieten in een buitenvoliere zitten, en als die in het voorjaar in de voliere worden gezet, zijn ze tegen de winter voldoende geaclimatiseerd om zonder verwarming de koude maanden door te komen. Mijn voliere was ook in hout, maar ik gaf regelmatig verse wilgetakken en zo lieten ze het hout van de voliere met rust. koppeltjes vind ik ook voldoende, anders gaan ze ( zeker in het kweekseizoen) om een territorium vechten. En kweken doen ze gewoonlijk zonder veel problemen!

            Comment


            • #7
              Daar ben ik weer!

              Helaas is Rasta overleden (volgens de persoon waar we een nieuw mannetje hebben gehaald aan een overdosis eivoer wat ik nog steeds niet snap, want ik wist niet beter ze dagelijks een beetje over het zaad te geven) nog voordat er andere parkietjes bij kwamen.

              We hebben dus een nieuw wat ouder mannetje gekocht en hij (Rebel) en Reggae konden het ook aardig met elkaar vinden. Een paar weekjes de tijd gegeven en toen 2 jongere vogeltje (Riley & Richie) erbij gezet. Degene die ik kocht als mannetje bleek een popje te zijn/worden en andersom gelukkig ook .

              Maar nu: Het oudere mannetje blijkt beide popjes voor zichzelf te willen en die vormen dan ook echt een 3-eenheid. Is dat normaal of gebruikelijk?

              Ook is er vorige week een parkietje komen aanvliegen (schrok me rot toen ik het gordijn open deed en er een parkiet bovenop de voliere zat....), die ik na een paar ochtenden kon vangen met een netje. Ook een jong beestje en denk ook een mannetje (Door dochterlief Rasta genoemd! De ene dood en weg en deze kwam aanvliegen en is toevallig ook groen, dus zo werkt de logica van een kind van 4!). Hij lijkt het nu wel te kunnen vinden met het andere overgebleven mannetje, dus eind goed al goed...... Maar misschien wil ik dan toch voor nog een popje gaan kijken, ook om die 3-eenheid uit elkaar te halen. Is dat slim of moet ik het nu maar laten zoals het is?

              Een van de 2 popjes (de jongste) van die 3-eenheid zit ook veelvuldig in het berkennest. Zijn dat voortekenen? Het lijkt mij nu niet echt de tijd om te broeden, toch?

              Comment


              • #8
                Het is inderdaad niet echt de tijd voor een nestje, maar het kan, al is er veel kans dat door het komende koude weer er niet veel van terecht zal komen. Als je met 2 koppels zit, moet je wel minimum 2 nestblokjes hangen om vechtpartijen te voorkomen. Best hang je die ook even hoog, want parkieten willen allemaal in de hoogste woning nestelen. En een (volwassen) mannetje herken je aan de blauwe washuid boven de bek, die bij het popje vleeskleurig is.

                Comment

                Ads onder in topics

                Collapse
                Working...
                X