PDA

Bekijk Volledige Versie : BIJTEN

richard1
22-11-09, 10:09
wat moet je doen om je ara af teleren dat hij niet meer bijt
wie weet de oplosing ik zou hem graag willen aaien maar als hij op me arm zit draagt hij om mijn steets tebijten

xgunterx
22-11-09, 10:55
Het is moeilijk om een sluitend antwoord te geven aangezien we niet precies weten wat er net voor die beet gebeurt. Noch weten we hoe je in het verleden reageerde in dat geval.

Belonen (lekkers, of zelfs gewoon aandacht onder de vorm van een aai) is een goede drijfveer voor een papegaai.
Ze hebben snel door wanneer ze lekkers krijgen en wanneer het aan hun neus voorbij gaat zolang het consequent gebeurt en dat is de verantwoordelijkheid van het baasje.
Bv, als je telkens een zonnepitje geeft wanneer de gaai met succes opstapt dan is de kans groter dat ze de volgende keer weer met succes opstapt omdat ze uit ondervinding weet dat het zonnepitje anders terug de andere richting uitgaat dan ze eigenlijk zou willen.

Als je nu regelmatig een pitje geeft als ze braaf op je arm zit en haar terug plaatst (kooi, boom, ...) en verder negeert als ze je gebeten heeft, dan gaat ze dat ook snel door hebben.
Maar opgepast, het hangt ook van de context af. Als je een nerveuze vogel hebt die liever in een hoekje wegkruipt bij bezoek, dan moet je twee keer nadenken voor je ze wegzet als ze je vel vastneemt. In dat geval heeft ze niet liever dan dat ze weggezet wordt en aangezien ze geleerd heeft dat een beet net dat oplevert wat ze op dat ogenblik eigenlijk wil ...

patrickdebruyn
25-11-09, 12:50
Hallo Richard,

Wij weten eigenlijk helemaal niks over jou en over jouw ara.. dus is het vrij moeilijk om je op deze manier de gouden tip te geven...
Betreft het een opgroeiende jonge vogel?
Wat is jouw kennis over gedrag bij deze dieren?

Als je mij een bericht stuurt wil ik best wel eens via de telefoon dit probleem samen met jou bespreken....

mischien kan ik je helpen?

gr Patrick

richard1
25-11-09, 16:59
hoi met richard ik heb de ars nu een half jaar en wat weer ik van het beesje
niet echt veel ja dat hij me vriedin mag en mijn moet hij niet echt vraag niet waarom maar me vriedin is er bang voor ik totaal niet als hij op ze klimboom zit maar niet tedicht bij de kooi dan stapt hij op me arm maar wil ik hem dan aaien nee dat wil hij niet en echt niet want dan bijt hij en eten uit je hand geven dat mag ik heb zelfs geprobeertals ik hem een pitje geef dat ik zonder dat hij het weet hem even over ze staart gaai maar ziet hij het nou dan krijst hij de boel bij elkaar u mag me best op bellen hoor elke tip is mee genomen mijn nummer is 0616554001 dit is het een beetje wat ik kan vertellen
groetjes en al vast bedankt voor je berichtje

ArjanR1
25-11-09, 17:29
Misschien kun je het volgende eens proberen.

Accepteer dat jouw Ara niet geaait wil worden door jou.
Laat hem dus lekker op jouw arm zitten, en geef hem zo nu en dan wat lekkers als die bij jou zit.

Een ara heeft een erg sterke eigen wil, jammer dat je niet hebt vermeld wat voor ara je hebt. Ook niet van achteren benaderen, dit vindt hij niet prettig zoals je al zei.

Nog een tip:
Lees zo veel mogelijk over jouw ara.
Je zei dat je er weinig van weet, dus krik jouw kennis voor de ara snel op!

richard1
18-01-10, 18:51
hoi met richard hoe is het er mee met mijn best goed en je raad heeft geholpen me vriedin kan er alles mee doen ik nog steets niks maar ik heb er wil een anderen er bij kon er een kopen voor niet teveel geld een groenvleugel en die is lief voor mijn dat wil je niet weten en me vriedin moet hij niet maar zij vind hem eng om dat ze een groteren snavel hebben ik dacht ik laat eens wat van me horen nou groetjes richard

arasevera
19-01-10, 10:20
Heel erg fijn dat de raad van het forum zo goed heeft geholpen !!!
En ook leuk dat jij een maatje voor jezelf hebt gevonden.
Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar foto´s !!! en klikt het ook tussen bijde ara´s ???

koekoek
19-01-10, 20:04
hey Richard,...

je bent bij mij thuis geweest.... weet je nog?

ik ben zo blij voor je!

groetjes