PDA

Bekijk Volledige Versie : wat is een beginners vogel

dijkkamp
21-11-09, 16:53
hallo,

naar aanleiding van de term beginners vogel in de topic,

http://www.araforum.nl/grote-ara-soorten/248705-aanschaf-1e-ara-geef-mij-advies.html

het volgende wat is een beginnersvogel.

bram wil graag straks een vogel aan schaffen maar heeft geen enkele ervaring welke vogel komt dan naar jullie idee in aanmerking voor in de huiskamer om mee te beginnen.

ik zelf twijvel namelijk erg of een ara nu wel zo geschikt is voor iemand zonder enige ervaring in het houden van vogels en eigenlijk dus ook niet eens weet of het wel leuk is.

agaglenn
21-11-09, 16:59
mss een grasparkiet of een valkparkiet

xgunterx
21-11-09, 17:33
Hoi Henk,

Ik vind persoonlijk de term beginnersvogel een beetje zwart/wit.

Het is volgens mij maar één variabele (en zelfs niet eens de belangrijkste) van een hele reeks wat uiteindelijk kan leiden tot een (on)geschikte aanschaf.
- Hoe/waar woon je? (landelijk, stedelijk, appartement)
- gezinssituatie (gesettled of niet?)
- zijn er nog grote veranderingen die verwacht worden? (ander werk, verhuis, kinderen, ...)
- ruimte die je kan geven aan de vogel
- tijd die je kan besteden
- extra buitenverblijf
- kan je tegen rommel? (hoe groter de gaai, hoe groter doorgaans de rotzooi)
- hoe geïnformeerd ben je?
- ...

Wat niet wegneemt dat je wel gradaties kan weergeven. Zo is een Bont Boertje een geschiktere vogel voor een breder publiek dan een Mollukker die eerder voor een specifiek publiek geschikt is.
Hoe meer je van die variabelen kan aanvinken in je voordeel, des te meer gaaien er zijn die geschikt zijn en waaruit je een keuze kan maken 'ongeacht' het de eerste vogel is of niet.

robinschaft
21-11-09, 17:35
een zebravink.
haha,

nee even serieus, ik denk dat zoiets altijd een persoonlijke keuze blijft,
ik denk dat je nooit een uitkomst krijgt op zo'n vraag, net als bij kortwieken, iedereen heeft een eigen mening en houd zich daar meestal aan vast, maar dat is ook mooi, want anders zou het heel saai worden...

arasevera
21-11-09, 17:58
Ik vind de term beginners vogel ook niet helemaal oke.
Natuurlijk is een grasparkietje makkelijk te houden als een ara, maar een beginnersvogel is ook voor mijn idee een grasparkiet niet.
En wanneer ben je dan geen beginner meer ? als je je parkiet hebt tam gekregen ? als je er mee hebt gekweekt ? ook dan is bijvoorbeeld een ara weer een heel ander beest om te houden. En wat gebeurd er dan met het parkietje ? mocht je vinden dat je toe bent aan een "gevorderde" vogel ?

Antonia68
21-11-09, 20:08
De term beginnersvogel is misschien wat overdreven maar .....
Wat wel erg belangrijk is, is dat je stevig in de schoenen staat wb het opvoeden. Tis toch even wat anders als een ara je na een paar jaartjes ineens gaat aanvallen (in zijn pubertijd) of een wat kleinere soort.

miriam
22-11-09, 11:41
Mijn mening is dat er geen beginnersvogels bestaan, alleen beginnersbaasjes.

En verder dus inderdaad wel gradaties van hoe makkelijk/moeilijk iedere vogelsoort te houden is.
Maar geen enkele vogelsoort is makkelijk te houden als het baasje een beginner blijft - zoveel mogelijk blijven leren over vogels dus en naarmate je je vogel beter leert kennen, trek je bv. je eigen conclusies uit alle adviezen naargelang je ziet wat het beste werkt voor jouw eigen vogel.

erikwildeman
02-07-10, 14:46
Ik denk dat als je je verdiept in een vogel voordat je tot aanschaf overgaat dat je al een heel eind komt. Welke soort dan ook, bezoek er eens één. Ga bij iemand die een vogel heeft van het soort dat je aanspreekt op bezoek en praat erover. Hoor het volume van de krijsmomenten. Weet wat voor aandacht en toewijding zo'n dier vraagt en hou jezelf voor of je die toewijding ook wilt en kunt geven over enkele jaren als je leven er misschien anders uitziet.

Het belangrijkste ken jezelf; weet of je consequent of toegeeflijk bent. Weet waarom je aan een bepaald ras vogel wilt beginnen. Het lijkt heel interessant om met een grote ara op je schouder de kroeg binnen te komen maar denkt die vogel daar ook zo over?

Over elke soort is er wel vanalles te vinden in boeken, op internet en vooral van 'ervaringsdeskundigen' en probeer uit al die informatie het juiste op te nemen en gebruik je gezonde verstand. Dit geld voor elke soort vogel van grasparkietje tot ara, ze hebben zorg, aandacht en toewijding nodig.